Nové nejlepší rady pro myslivce

Nové nejlepší rady pro myslivce
Od měsíce června jsem na pultech knihkupectví zaregistroval publikaci s názvem „Nové nejlepší rady pro myslivce“, pod kterou je podepsána i v Česku známá dvojice německých autorů G. G. von Harling a Carsten Bothe. Její překlad pro náš knižní trh připravilo nakladatelství Víkend. Jelikož se jedná o volné pokračování zajímavé publikace stejné autorské dvojice „Nejlepší rady pro myslivce“ (Víkend, 2006), kterou mám ve své knihovně, sáhnul jsem po novém titulu se zvědavostí i očekáváním.
Mám-li být ovšem nyní, po detailnějším seznámení se s obsahem, upřímný, jsem poněkud na rozpacích, jak dané dílko komplexně a především nestranně zhodnotit. Knížka totiž na jedné straně obsahuje přes dvě stovky drobných rad, ze kterých se dozvíme, jak vyzrát na specifické a mnohdy spletité problémy, spojené s praktickým provozem myslivosti v honitbách. Plně z nich vyznívá obrovská praktická zkušenost autorů i fakt, že o drobnostech dokáží nejen přemýšlet, ale také je autenticky zaznamenat a zprostředkovat čtenářům. Mnoho rad je navíc doplněno srozumitelnými schématy a barevnými fotografiemi. To vše činí z knížky zajisté zajímavé dílko.
Nicméně si na straně opačné nedovedu vysvětlit některé "opravdu praktické rady", které se autorům, doufám nedopatřením, do textu vloudily. Možná, že za to může známá německá důslednost, hraničící mnohde s puntičkářstvím, nebo je na německém mysliveckém knižním trhu po podobných radách poptávka. To nedokážu bohužel dost dobře posoudit. U mnoha našich myslivců však musí tyto rady vzbudit na tváři úsměv. Ať už je tedy důvod pro jejich zařazení jakýkoli, nemohu si v tomto směru odpustit osobní dojem, že na několika místech působí knížka jako něco co "autorům zbylo v šuplíku" po předchozím, dle mého poněkud zdařilejším, dílku.
Jako příklad si dovolím uvést radu na využití asfaltového holuba coby vhodného dekorativního popelníku, upevnění baterky na loveckou hůl pomocí omotané lepící pásky, zjištění délky vlastního kroku krokováním vzdálenosti mezi patníky na krajnici, nebo použití uříznuté smrkové větve i s částí kmene ve funkci praktického (a opět dekorativního) věšáku. Stejně tak jsem nepochopil řešení problému vyčnívající špičky hřebíku, který na posedu ohrožuje myslivce. U nás bychom jej asi nespíš ohnuli nebo přímo vytáhli. Naši západní sousedé postupují opravdu daleko originálněji - na rezavou špičku doporučují nabodnout korkovou zátku od vína. Nejpodivněji pak na mne ale zapůsobila hned rada číslo jedna, která vás doslova uhodí do očí, jakmile knížku otevřete. Učí totiž zvládání stresu spojeného s loveckou horečkou. Autoři doporučují během nastřelování zbraně (ne cvičné střelby!) dělat mezi jednotlivými výstřely desítky dřepů, které mají naší cévní soustavu dostat do té správné "nálady". Koneckonců ale v občanském životě ne všechny dobře míněné rady zaplaťpánbůh posloucháme....
Abych ale pouze nehledal mouchy (což nemám v žádném případě v úmyslu, jelikož každá knížka je určitě psána s dobrým úmyslem a především dá neskutečné množství práce), musím konstatovat, že si každý z nás mezi uvedenými radami určitě nalezne celou řadu skutečně využitelných tipů, o kterých, přiznávám se bez mučení, jsem nikdy dříve neslyšel ani slovo.
Pozorný čtenář se tak dozví, jak snadno obnovit leštění poškrábané pažby lovecké zbraně, jak se velmi šetrně zbavit počínající lehké koroze na hlavni, nebo jak založit účinnou vlečku pro "škodnou" směrem k nastraženému lapáku. Nejcennější na publikaci je (a to platí u všech rad beze zbytku), že se jedná vždy o návody velmi snadno realizovatelné, využívající běžně dostupné prostředky a nezatěžující nijak výrazně naši peněženku. Vzhledem k tomu, že většina z nich byla také evidentně "vychytána" praxí, hodí se publikace zejména mladým začínajícím myslivcům. Především těm, kteří ve své rodině nebo nejbližším okolí nemají dobrého mysliveckého kamaráda, který by jim byl právě při řešení obdobných praktických problémů nápomocen.
Knížka je logicky členěna do několika kapitol dle "oblasti zájmu" na problematiku zbraní, střeliva, optiky, trofejí, psů, mysliveckých zkušeností, dopravních prostředků, loveckých chat, výstroje, nožů, loveckých zařízení a ostatních maličkostí. Za zajímavou považuji osobně zejména kapitolu věnovanou úpravě a ošetřování trofejí.
Detailní obsah uvedených kapitol čtenářům protentokrát nepoodhalím a nechám je v jistém napětí, které k otevření každé knížky zajisté patří. Na jednu z opravdu dobrých rad se však zaměřím, protože mne velmi zaujala. Navíc jsem si ji okamžitě sám vyzkoušel a mohu potvrdit opravdu pozitivní výsledek. Jedná se o "povzbuzení" docházejících baterií k poslednímu výkonu.
Čas od času nás totiž v lese nepříjemně zaskočí situace, kdy jsme obsah svojí svítilny příliš dlouho nezkontrolovali. Pak nás při delším dosledu či nečekaném pozdržení se v honitbě překvapí rychle slábnoucí jas žárovky. Jak autoři správně poznamenávají, postačuje v tom případě vyjmout ze svítilny baterie a (dle ilustračního obrázku) s nimi o sebe silně uhodit (baterie držíme oproti sobě vzájemně pootočené o devadesát stupňů). Úderem prohneme jejich stěny dovnitř. Tímto jednoduchým procesem se zvýší tlak uvnitř článků a ty nám ještě několik dalších minut poslouží k plné spokojenosti.
Takže i přes drobné, výše citované výtky, přeji knížce úspěšnou cestu naším knižním trhem. Uvedenou publikaci si můžete objednat na dobírku nebo zakoupit přímo v Knihkupectví Myslivost.