V znamení jeleňa

V znamení jeleňa
název „V znamení jeleňa“ nenechává nikoho na pochybách, co od materiálu můžeme očekávat.
Obsah je velmi vhodně rozdělen do několika kapitol – Úvod, Vábení jelenů, Lov jelenů a Škola vábení. První dojem, který na mne udělala především forma zpracování, byl nadmíru pozitivní. Velmi pěkné záběry zvěře i podzimní přírody, nenásilný střih scén, vhodný text citlivě podbarvený náladovou hudbou i reálnými zvuky lesa, to vše diváka doslova vtáhne do prostředí nádherných slovenských hor a jejich mnohde neprostupných lesních porostů.
Hned v úvodní kapitole nás pohltí atmosféra životního prostředí jelenů a seznámíme se s jejich životními potřebami, projevy i chováním v období říje. Uvidíme reálné ukázky úspěšného vábení jelena i koloucha, kteří se ke kameramanovi a jeho loveckému doprovodu dostávají takříkajíc na kontaktní vzdálenost několika metrů. Postupně můžeme tuto královskou zvěř pozorovat v nejrůznějších částech honitby – v lese, na horských lukách i na částečně sklizených polích. Jediná drobnost, která mě osobně na jinak povedeném komentáři malinko chyběla, byly častější poznámky ohledně věku pozorovaných jelenů. Jakožto laik jsem v daném ohledu na mnoha místech poněkud tápal.
V celkově podobném duchu se nesla i následující kapitola Vábení jelenů, ve které jsme v akci mohli pozorovat další mistry tohoto umění. I zde jsem v okamžiku konce stopy pocítil jediné malinkaté zklamání, že nám nebyl ukázán ani jeden jelení souboj. Na omluvu autorů však musím uvést, že většina říjných aktivit se odehrávala v reálném, tedy nepřehledném lesním terénu, a že divák nebyl nijak šálen zinscenovanými záběry z prostředí přezvěřených obor. S ohledem na tuto skutečnost nezbývá než smeknout před množstvím materiálu, jehož pořízení muselo zabrat obrovské množství času a vyžádalo si obrovský vnos poctivé práce.
Protože se po celou předchozí stopáž neobjevila na záběrech ani jediná zbraň, byl jsem velmi zvědavý na kapitolu Lov jelenů. I zde jsem nebyl zklamán, protože jsem mohl být svědkem   skutečně průběrného odstřelu jelena, včetně poznámek o významu podobného chovatelského zásahu, dodržování tradic, předání úlomku a citlivého chování vůči složené zvěři. Na závěr nám byl navíc ukázán ojedinělý jelen škůdník, přičemž nechyběla zmínka o tom, kolik času průběrný lov podobné rarity vyžaduje. Za zmínku určitě stojí skutečnost, že před kamerou po celý průběh předchozího obrazového záznamu defilovalo asi dvacet nádherných jelenů různých věkových skupin.
Pomyslnou třešničku na dortu představovala závěrečná kapitola Škola vábení. Provázel nás jí jeden z nejúspěšnějších slovenských vábičů Tomáš Minich, který nám představil různé řevnice a předvedl imitaci různých zvukových projevů jelenů i holé zvěře v říji.
Mám-li na závěr zhodnotit shlédnuté DVD, nemůžu si odpustit skutečně kladné hodnocení a materiál si dovoluji označit za jeden z nejlepších názorných průvodců jelení říjí ve volných honitbách, který jsem měl možnost vidět. Jde tedy nejen o pohodové pokoukání (k tomu přispívá i celková délka asi jedné hodiny čistého času, která diváka nijak neunaví), ale také o názorný materiál použitelný v kurzech při výuce uchazečů o první lovecký lístek.
A co mne z obsahu ještě zaujalo a co čtenářům Myslivosti nyní neprozradím? Bylo to krásné motto, které tvůrci vložili na samý závěr DVD a které jenom podtrhlo celkový obraz dílka. Doufám, že jsem je tímto poněkud více naladil a že je nejen touto závěrečnou poznámkou podnítím k zájmu o koupi uvedeného DVD.
vychází v 6:49 a zapadá v 18:54 vychází v 11:08 a zapadá v 21:12 Nákupní košík 0