ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Poctivé normální auto pro normální lidi?

Myslivost 2/2023, str. 90  Jiří Kasina
Zepředu je to jako Ford nebo Mazda, zezadu Volkwagen, boční silueta je jako Hyundai iX35, na obou koncích to má klasické staré anglické logo, tváří se to sice evropsky, přišlo to k nám ale z Číny. Co je to? Ano, správně, nový typ SUV s názvem MG ZS, který jsem dostal na vyzkoušení.
Hned na začátku musím konstatovat, že ač nový ZS je vlastně stoprocentní Číňan a logo Morris Garage se dostalo na auto jen díky obchodní akvizici, kdy velký čínský koncern prostě koupil tradiční ostrovní značku, se mi vzhled auta zalíbil na první pohled. Tvary jsou to takové uhlazené, klasické, nepobuzují stylistickými výstřelky, takové to auto, kdy se těžko určuje původ a snaží se vyhovět exteriérově většinovým evropským požadavkům.
A protože je to nová značka, vozy MG ZS se prodávají na českém trhu ani ne tři měsíce, a protože jsem jich začal potkávat na českých silnicích překvapivě dost, rád jsem přijal nabídku na vyzkoušení. Zcela záměrně jsem si domluvil zapůjčení základní verze v běžné stříbrné barvě. A hned na začátku musím předeslat, že za týden ježdění jsem byl velmi mile překvapen a skoro si až drbal hlavu, že se snad nakonec stanu propagátorem čínských aut. Ale postupně…

CINAN_PB030034.JPG
 
Základní verze ZS označovaná jako Essential znamená dvoukolku s pětistupňovou manuální převodovkou přenášející na přední kola maximální výkon 78 kW atmosféricky plněného zážehového čtyřválce o objemu 1,5 l. V lepší výbavě pak můžete mít litrový přeplňovaný zážehový motor spojený s šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou, vždy ale jen s pohonem přední nápravy.
A u pohonu se hned zastavím. Hned na první pohled zaujala všechny, kteří auto viděli, výrazná světlost 165 mm a logicky hned následovala otázka, zda je to čtyřkolka? Bohužel není a ani není v nabídce, což považuji za velkou škodu. Ale třeba někdy možná si trh toto provedení vyžádá, mít tu moc, přidám pohon 4x4 hned.
Na exteriéru naleznete přední Bi-LED světlomety s denním svícením, vzadu diodová světla s hezkou grafikou, siluetu dotvářejí vkusná slitinová kola s pneumatikami o rozměru 215/55R17. Zaujaly mne ale také střešní podélníky, protože mají klasické „staré“ provedení v podobě nosníku, na který můžete přidělat osvědčené příčníky z vašich předchozích aut, a ne moderní lišty, kdy ke každému typu a značce musíte nakupovat specifické značkové příčníky. Možná drobnost, ale praktická.

CINAN_PB030021-1.jpg

Takové „volkswagnovské“ je otevírání pátých dveří vyklopením rozměrného znaku MG.
Po usednutí do interiéru jsem očekával asijský pach a kvalitu plastů. Ale omyl! Vkusně členěná palubní deska je vytvořena sice z asi levnějších plastů, ty jsou ale na omak vcelku příjemné a jak na palubní desce, tak i ve výplních dveří zdobené hezkou imitací prošívání. Snad jen černý klavírní lak bočních průduchů větrání je poněkud pouťový.
Řidiči padne velmi do ruky volant s tlustším plastovým a dole zkoseným věncem, který se dobře drží, stejně tak jsou příjemná větší a poctivá tlačítka ovládání na volantu. Snad jen netradiční je vlevo pod volantem druhá spodní páčka tempomatu – ano, opravdu, i základní model tempomat má a ovládání pod volantem ala Toyota je jen o zvyku.

Cinan_PB060117-1.jpg

Před řidičem je přístrojový štít se základními analogovými ukazateli otáček a rychlosti s malým digitálním displejem uprostřed. Parametry je pak možné nastavovat na dotykovém 10.1 palcovém displeji uprostřed přístrojové desky. Vzhledem k základním funkcím je tento displej docela dobře přehledný, menu ale není k dispozici v češtině, jen v angličtině,  ale při nabídce základních funkcí si snadno poradí s nastavením i jazykově nevybavený řidič. K displeji mám dvě výhrady – jednak systém po nastartování docela zdlouhavě nabíhá, pak ale reaguje docela rychle, a jednak má docela velký jas i na nejníže nastavený stupeň a při noční jízdě docela jasem ruší. Plusem je, že bez okolků zobrazuje telefon před AndroidCar a AppleCarPlay.
Pod displejem je pak řada obousměrných mechanických ovladačů, kdy se hlasitost rádia, teplota, vyhřívání skel a ofukování ovládá snadno a intuitivně. Nepraktickým nedostatkem je ale to, že třeba nastavení teploty klimatizace se děje jen signalizací řady modrých a červených čtverečků, ale nikde nenajdete a nemůžete zadat požadovanou teplotu ve stupních.
Na středovém tunelu před řadicí pákou, mimochodem s jasnými a krátkými drahami řazení, najdete tlačítka asistenta sjíždění z kopců, vypínání stabilizace a vypínání start-stop systému (hurá!), k dispozici jsou také dvě USB zdířky a jedna klasická „cigaretová“ 12 V přípojka.
Vybavení elektronickými systémy a asistenty je jen to základní potřebné bez „zbytečných potenciálních kazítek“, snad bych přidal hlídání mrtvého úhlu, nad nějaké držení jízdy v pruhu, čtení značek, senzor únavy a detekce všech možných jiných nebezpečí se dokážu povznést, tady je to normální základní provedení pro každodenní pragmatický převoz z bodu A do bodu B.
Sedadla jsou z mého pohledu příjemná s látkovým čalouněním, mechanicky nastavitelná, s dostatečným bočním vedením, přední vyhřívaná. Problém pro někoho může ale být, že ZS kupodivu nemá výškově nastavitelné úchyty bezpečnostních pásů, což v dnešní době považuji za bezpečnostní samozřejmost.
Jak ve středové loketní opěrce, tak i ve dveřních kapsách najdete místo pro uložení drobností, s velkou 1,5 l pet-lahví ale budete mít problém.
Na zadních sedadlech jsem se bez problémů při mé výšce 182 cm posadil sám za sebe i při posunutí sedadla řidiče do nejzazší polohy, poněkud užší je prostor pro nohy při nastupování. Sedadla dělená 40/60 mají sklopná, ale nepolohovatelná opěradla. A i vzadu jsou okénka elektricky ovládaná.
V tuto chvíli musím ale zmínit asi nejzásadnější výhradu z pohledu řidiče. Doslova nesmyslně je umístěno zpětné zrcátko, na které se sice docela netradičně promítá obraz couvací kamery, ale je příliš nízko, navíc široké a z pohledu řidiče zakrývá zorný úhel doprava dopředu. Chcete-li tedy při odbočování vpravo nebo v pravotočivých zatáčkách sledovat provoz před vámi, nezbývá než vyklonit nebo sklonit hlavu do nepřirozené polohy. Je to opravdu nepříjemné, sice se na potřebnou práci s hlavou zvyknout asi po čase dá, ale tak jako tak to vidím jako zásadní bezpečnostní přešlap. Konstruktér kabiny si asi nikdy za volant nesedl. Jinak výhled je velmi dobrý, A sloupky jsou docela tenké, výhled dozadu je limitován tvarem nižšího okna.
A ještě jedna drobnost, kterou bych vytknul a se kterou jsem se jinde nesetkal – nášlapné části pedálů jsou z materiálu, který sice nevím proč, ale pod podrážkou boty docela nepříjemně kloužou.
Českého zákazníka zajímá vždy nákladový prostor, musím konstatovat, že mne objemem 448 l a hlavně praktickým tvarem potěšil. Má dvojité pevné dno, pod ním je jen dojezdová lepicí sada, takže kolem ní je navíc místa habaděj. Výtku k vyšší a masivnější nákladové hraně aspoň vyvážil festovní horní kryt kufru, hodilo by se i více úchytných bodů.

CINAN_PB030013-1.jpg
 
Pojďme ale k jízdě, kterou bych obecně charakterizoval jako návrat do starých dobrých motoristických časů. Benzínový motor je slyšet, ale neotravuje v běžných rychlostech hlukem, pro ty, kteří si už uvykli moderním, turbem či elektřinou dopovaným, motorům se bude křivka nárůstu výkonu zdát taková línější, ale je přímá, jasně a rovnoměrně stoupající. Takže to, co jsme znali ještě z dob, kdy jsme jezdili „podle ucha“ a vnímali zvuk motoru jako součást jízdy je u ZS realitou, za mě ale vcelku kladnou. Při silniční devadesátce pracuje motor klidně a spokojeně, při dálniční stotřicítce točí 3500 ot/min a je už hlasitější. Motor je ale jinak docela pružný, ale vyžaduje onu klasickou práci s řadicí pákou třeba při předjíždění a v kopcích, nemůžeme spoléhat, že bez přeřazení po sešlápnutí plynu pomůže turbo nebo baterie. Není to prostě auto na nějakou sportovní rychlou jízdu, vyhoví spíše rozvážným klidným řidičům, louda v provozu to ale není ani náhodou, jen je třeba předjímat v momentálních situacích reálné možnosti motoru.
Papírová spotřeba je udávána na hodnotě 6,6 l, při smíšené jízdě jsem jezdil asi kolem 7,2 l, na dálnici je znát každý kilometr rychlosti navíc, ZS si bral mezi 8 a 9 l, naopak při klidné jízdě v povolených limitech na běžné silnici a využívání setrvačnosti a plynulosti jízdy mi počítač ukázal i spotřebu jen 5,7 l.
Naprosto jednoznačně musím pochválit utlumení vnějšího aerodynamického hluku a hlavně nastavení podvozku. Skoro jsem až nevěřil, že ZS v základu tak dobře umí filtrovat výmoly českých okresek, zvládá s grácií jak příčné, tak podélné výmoly, nekopne do podlahy ani na přejezdech a zpomalovacích pruzích. Přitom se ale při vyšší stavbě a světlé výšce nijak nadměrně nenaklání a statečně drží oblouk v zatáčkách.
Zkusil jsem samozřejmě jízdu i lehkým terénem. Není to samozřejmě auto určené na těžké práce na nezpevněných vozovkách, dvoukolka má své limity, ale polní cesty a přejezdy po loukách zvládá v pohodě, napomáhá k tomu i dobrá manévrovatelnost a poloměr otáčení.

CINAN_PB020002-1.jpg
 
Takže finální dojmy? Překvapivě je to dobré, obyčejné, vzhledově pěkné a praktické auto, jehož typickým uživatelem může být aktivní venkovan, příležitostný rybář či víkendový myslivec. Dokonce si myslím, že díky nabízené ceně v mnou zkoušeném základu 424 940 Kč a se zárukou 7 let nebo 150 000 km je to velmi schopný vyzyvatel „lidového“ Dusteru, kterého předčí nejen cenou, zárukou, ale také podle mne vzhledem a kvalitou provedení. A kdyby byl ZS taky k mání ve čtyřkolce, asi by byl duel jasný...
Negativem pro někoho může být původ z Číny a zatím jen krátké zkušenosti. Nejdéle se od roku 2018 prodává v Anglii a drží se mezi desítkou nejprodávanějších modelů, u nás se za první tři měsíce prodalo více než slušných 500 vozů, což asi není jen tak náhoda. I tak někde v podvědomí všem hlodá úvaha, zda motor a celé auto opravdu těch 7 let nebo počet kilometrů vydrží. Vzhledem k relativní jednoduchosti a prostotě provedení základu si ale říkám, proč bych se měl bát, přece výrobce nenabízí bonusy jen tak bez nějakého vyzkoušení. A při té ceně?!
Osobně bych se bál spíše pořídit vyšší a luxusnější výbavy, kde jsou už jsou přidány další elektronické systémy a senzory, ale třeba i rozměrné střešní okno, vše co má potenciál pozlobit a pokazit se. Pak se ale v nejvyšší výbavě Exclusive s motorem 1,0TGi a šestistupňovým automatem dostáváme už citelně přes půl milionu korun a do cenové konkurence jiných zavedených značek.
MG ZS je podle mne předurčen pro tři základní skupiny – jednak jako levné hezké auto pro mladé slečny a pány s čerstvým řidičákem, aby se otrkali a naučili, jednak jako druhé auto do městské rodiny, kterému nevadí obrubníky, výmoly a řídí ho máma s dětmi do školy a za nákupy nebo do práce, a jednak jako auto pro aktivní důchodce a páry na venkově s odrostlými dětmi, kteří potřebují spolehlivě dojet k doktorovi, na nákup do města a nebát se vymlácené okresky a bahnité cesty k chalupě. Základní výbava bohatě stačí, dostanu velkorysou záruku, agilnost a průchodivost na horších cestách je velmi dobrá, vzhledově je to pěkné auto, na výše položené sedačky se dobře nastupuje a cena nevysaje rozpočet do posledního halíře. A mimochodem, v republice je už dnes síť 16 prodejců a zástupců, která se jistě bude rozrůstat a GM navíc patří do stejné skupiny, která třeba vlastní značku a síť Mitsubishi. 
Takže si troufám tvrdit, že tohoto „obyčejného“ Číňana budete na silnicích vídat častěji, než ony nesmyslné, předražené a politiky tlačené „elektronesmysly“, MG ZS je totiž poctivé normální auto pro normální lidi.

Zpracování dat...