Důvody byly podle americké studie různé - prý se to psům nelíbilo, respondenti to nepovažovali za nutné anebo měli v autě málo místa. Jenže špatně zajištěné zvíře je v autě doslova časovanou bombou, při nehodě nebo jen prudkém brždění hrozí úraz nejen jemu, ale i lidské posádce. Představte si, že vám byť malý pes proletí ze zadní sedačky čelním sklem…
Vozit nezajištěné zvíře je dokonce i postižitelné pokutou, stejně jako vozit ho v přepravce nevhodných rozměrů. My Češi jsme národ pejskařů, psů jsou u nás přes dva miliony, má je každý pátý z nás. A určitě by nás při cestách autem měla zajímat jejich i naše bezpečnost.
Možností, jak zabezpečit psa při cestování autem je víc – od autopásů a postrojů po látkové přepravky, plastové bedny nebo různé hliníkové a jiné kovové klece. Pokud právě něco podobného vybíráte, možná by vás mělo zajímat nejen to, jak je vámi zvolená varianta drahá a jak se do ní pes vejde, ale také jak by byla bezpečná v případě nehody. A tady už nám pomohou i oficiální atesty.
Na trh se nedávno dostala přepravka pro psy Allax od švédské firmy Thule. Jedná se o prémiový výrobek, který prošel crash testy a splňuje přísné bezpečnostní normy ECE R121. Od běžných přepravek na našem trhu se liší deformační zónou, která pohlcuje nárazy a chrání vašeho psa před zraněním při čelních a zadních nehodách i při převrácení a zároveň chrání i cestujících na zadních sedadlech. A právě tuto klec jsme testovali na cestách s loveckými psy honitbou.
Testování probíhalo ve vozidle značky Landrover, testery byli dva psi plemene anglický kokršpaněl, tedy středně velcí dlouhosrstí psi. Volba padla na klec velikosti M, kokršpaněl se do ní pohodlně vejde, lehne si a otočí se. Hloubka klece se dá pomocí aretace také ještě nastavit.
Přepravka na první pohled okouzlí designem – elegantní černá a stříbrná s „prosklenými“ detaily v podobě okýnka nahoře, má zkosené stěny, takže v kufru zbyde poměrně dost místa na další zavazadla a přes svou mohutnost a značnou hmotnost přes 20 kg působí vzdušným dojmem.
Velmi sympatické také bylo doplňkové vybavení, které se k přepravce dá dokoupit – gumová protiskluzová podložka na podlahu klece, ochrana nárazníku před ušpiněním a poškrábáním, háčky na zavěšení vodítka či třeba píšťalky a závěsná taška na kynologické nezbytnosti, jakých my pejskaři máme často plné auto.
A jak se přepravka Thule Allax osvědčila v praxi?
Při denním cestování se dvěma psy do lesa, na pole, ale i po městě jsem ocenila v prvé řadě stabilitu Allaxu – už tak těžká přepravka se ještě pomocí popruhů upevňuje přes oka na dně kufru, takže je maximálně stabilní a ani se nehne. Upevnit přepravku zvládne i technický antitalent, jako jsem já, byť prostrčit přezku okem je trošku ježek v kleci.
Skvěle je řešené otevírání klece na kliku, dvířka se otevírají pomalu, takže je čas si v klidu psa připnout na vodítko, než ho vyndáte na zem a co víc – dají se zamknout. V létě tedy bude možné nechat někde ve stínu v terénu nebo třeba na kynologickém cvičišti, kde se jako trenér psů také často pohybuji, psy v autě s otevřeným kufrem, jen zamknu klec, aby mi je někdo nevypustil.
V této souvislosti jsem nadšená i z toho, že přepravka není kompaktní, ale díky „šprušlím“ velmi otevřená, tedy se v ní v létě psi neuvaří (pokud samozřejmě bude stát auto nebo samotná přepravka ve stínu). V celoplastových přepravkách to bývá celkem výrazný problém. Průhledné plastové okénko ve vrchní části klece přispívá ke vzdušnému dojmu, jen ho pes neustále olizuje a zanechává na něm otisky mokrého nosu, takže je ho třeba čistit, pokud máte estetické cítění.
Skvěle řešené jsou i dostupné doplňky. Tašku k zavěšení na stěnu přepravky okupují nezbytnosti jako pytlíky na víte co, očkovací průkazy, hřeben, pamlsky a nějaký ten aport – vejde se do ní překvapivě dost. Na háčky věším píšťalku. Gumová podložka na dno klece je skvělá v tom, že pevně drží, neshrnuje se a psům to tak při jízdě neklouže. Já přes ni dávám ještě psí deku, neklouže na podložce ani ta, v létě budou psi jezdit bez deky.
Skvělá je i ochrana nárazníku, dá se dobře složit, jen je látková, a tak se na ní kapku chytají světlé chlupy mých mazlíčků (ale to je obecně problém línajících chlupáčů, zvláště těch světlých). Psi rozhodně nemají problém přes ni chodit.
Jediné, co bych ve výbavě ještě přivítala, by byla závěsná miska na vodu – samozřejmě ne na jízdu, to by nebylo příliš bezpečné, ale na zastávky při delší cestě, kdy je dobré zvíře napojit.
Z pohledu řidiče je konstrukce klece také velkou výhodou, zadním okýnkem je skrze ni velmi dobře vidět ven a nekomplikuje tak řízení. Díky hmotnosti, stabilitě a pevnému ukotvení je klec velmi tichá, nic v autě během jízdy nerachtá a neznervózňuje vás.
A z pohledu psích pasažérů?
V autě jsem vystřídala vícero druhů přepravek, do Thule Allax psi nastupují s nadšením a rádi v ní jezdí, přičítám to opět hlavně tomu, že je přepravka otevřená a oni dobře vidí ven, během chvíle se ale uklidní a jízdu prospí. Přepravka také nemá žádné ostré hrany, o které by se pes mohl zranit, vše je zaoblené.
Z hlediska bezpečnosti považuji za skvělou také možnost v případě zablokování nebo poškození kufru při nehodě vyndat psa přes dvířka zezadu klece, tedy přes zadní sedačky.
V podstatě jako jediné „ale“ na Thule Allax vidím vyšší cenu, která může některé zájemce odradit, nicméně – my pejskaři jsme schopni dávat tisíce korun za přihlášky na zkoušky, za tréninky, za vybavení typu GPS nebo ochranné vesty pro lovecké psy, protože nám pomáhají ochránit zdraví a životy našich čtyřnohých parťáků. A protože nejen kvůli myslivosti, lovu a kynologii obecně často cestujeme se psy na dlouhé vzdálenosti a nehody na silnicích se stávají, měli bychom tak stejně, jak myslíme na bezpečnost našich psů při lovu, myslet i na bezpečnost na cestách – jak našich psů, tak tu naši. A tu Thule Allax poskytuje, navíc spolu s maximální funkčností a skandinávským designem.
Přepravka Thule Allax je k dispozici v deseti různých velikostech, aby si majitelé psů mohli vybrat přepravku, která se hodí do jejich vozu a nabízí dostatek prostoru pro psy, aby se mohli postavit a otočit. Společnost Thule nabízí na svých webových stránkách nástroj pro výběr vozu, který vám pomůže najít ideální velikost přepravky pro váš konkrétní model vozu.
Redakce testovala klec Thule Allax ve velikosti M o rozměrech 65 x 65 x 82-90 cm o hmotnosti 22,3 kg a s max. nosností 35 kg. Testovali jsme v automobilu Landrover Freelander, psi „testeři“ měří v kohoutku 40 cm a váží 12 až 16 kg.
připravila Lucie KOLOUCHOVÁ
externí spolupracovnice časopisu Myslivost