ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Leden / 2024

Kousek od neštěstí

Myslivost 1/2024, str. 114  Jiří Kasina
aneb Ponaučení pro myslivce
V redakci jsme se dozvěděli o případu, kdy byl bezprostředně ohrožen let vrtulníku Armády České republiky myslivcem. O informace jsem požádal mjr. Břetislava Sedláře, inspektora bezpečnosti letů z 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou.

1amse20_1.jpg

„Při výcvikovém nočním letu, kdy se procvičují jak zkušení piloti, tak se i cvičí nováčci s instruktorem, vrtulník simuloval přistání na plochu v lesním komplexu. V okamžiku visu asi 5 metrů nad zemí se zřejmě někdo z myslivců chtěl podívat na přistávající vrtulník přístrojem pro noční vidění a zamířil z dálky několika desítek metrů přístroj se zapnutým infračerveným přísvitem na vrtulník.  Naši piloti používají při nočních letech brýle pro noční vidění, osvícení přišlo z přední polosféry a došlo k oslnění pilotů. Jen pro představu, je to tak nečekané a silné asi jako kdyby v naprosté tmě na vás najednou rozsvítil všechna světla na plný výkon kamion.“
Naštěstí ale událost neměla tragické vyústění, podle slov mjr. Sedláře musí být piloti vycvičeni reagovat i na nenadálé situace, piloti tedy přešli na plný výkon pro stoupání a bezpečně odletěli. Nicméně hrozilo bezprostřední ohrožení, neboť se těžký stroj mohl při chvilkové prostorové dezorientaci rotorem střetnout s vrcholky stromů.
Pan major mi hned přidal nedávný případ z amerického námořního letectva, kdy při přistání vrtulníku na letadlové lodi, navíc v silnější větru, podobně oslnil piloty jeden ze členů technického personálu, rotor vrtulníku zasáhl palubní nástavbu a stroj havaroval. 
Zajímalo mne ale také, kde, kdy a jak vlastně piloti armádních vrtulníků cvičí a jak to, že se událost stala v civilním prostoru v lesích severně od Znojma.  
„Samozřejmě se snažíme co nejvíce využívat vojenské újezdy pro výcvik, ale ne vždy je to s ohledem na ostatní cvičící jednotky možné. Máme proto stanovené prostory i mimo vojenské újezdy, kde cvičíme, logicky musíme ale piloty připravovat i na nečekané situace a cvičit i v terénech, které piloti neznají. Cvičit přistání na rozlehlém přehledném poli sice lze také, ale my musíme naše piloty připravit právě na prostory omezené, třeba právě na lesní loučky a přistání mezi okolními překážkami, kde je extrémně důležité vyzkoušet precizní manévrování. A logicky při takovém náročném přistávání musí mít pilot rychlé reakce a perfektní prostorovou orientaci, navíc třeba když fouká vítr. Proto může i chvilkové oslnění přivodit krizovou situaci.“
Pokud oslnil vrtulník myslivec, což se můžeme jen domnívat, ale je to velmi pravděpodobné, musel přece vrtulník slyšet, mohl ho i vidět?
„V civilních mírových podmínkách se bez osvětlení stroje cvičí jen ve vojenských prostorech, mimo ně má vrtulník vždy osvícený minimálně rotor a rozsvícena poziční světla, takže musel být i v noci rozeznatelný.“
Asi nebudu ale daleko od pravdy, že brýle pro noční vidění používají kromě vojenských pilotů i piloti vrtulníků policejních a záchranářských…
„Samozřejmě máte pravdu, dnes se v noci létá v podstatě jen s brýlemi pro noční vidění. A podobný případ, jako se stal nám, může nastat kdekoliv, vrtulník policie anebo záchranářů může zasahovat zcela nečekaně, nikdy nemůžete předpokládat, že vedle vás v terénu neproběhne nějaký bezpečnostní zásah anebo se na nedaleké silnici stane nehoda, kam je přivolán záchranářský vrtulník, který bude hledat místo na přistání. Jsem přesvědčen, že v našem případě se nejednalo o nějaký zlý úmysl, spíš bych tipoval na zvědavost, kdy se prostě někdo chtěl kouknout při noční čekané, co se to děje a co to vlastně kousek vedle přistává.
Jsem proto rád, že můžeme takto myslivce prostřednictvím stránek časopisu informovat. Prosíme je, pokud takový případ nastane, aby prostor přistávání raději opustili, nechali vše na zkušených pilotech nebo instruktorech, kteří mají jasné instrukce co a jak cvičit a jak adekvátně reagovat.
Jen doplním, že podobné cvičné noční lety provádějí i naši kolegové na vrtulníkových základnách v Pardubicích a ve Kbelích, ale cvičení třeba i v rámci mezinárodní spolupráce a koordinace armád mohou probíhat v podstatě kdekoliv. Velká a důležitá cvičení se samozřejmě předem nahlašují, mohou ale opravdu nastat mimořádné situace, kdy se v noci objeví vrtulník nečekaně a neohlášeně, hlavně v případě policejních a bezpečnostní či záchranářských zásahů“.     
Takže platí výsledné ponaučení, že při nešikovné manipulaci s přístrojem pro noční vidění a při přílišné zvědavosti k tomu, mohou myslivci být i příčinou neštěstí…
připravil Jiří KASINA

Zpracování dat...