Časopis Myslivost

Netradiční pomocník do terénu

MAX - obojživelné pracovní a transportní vozidlo  motoraj@tiscali.cz
I do našich krajů začínají pronikat zpoza oceánu pomůcky, zařízení a technika zatím zde nepříliš obvyklá. Jedním z důkazů je obojživelné pracovní a transportní vozidlo MAX se stálým pohonem šesti kol. Obojživelné šestikolové vozidlo MAX se vyrábí již od roku 1969 v USA a od dob jeho uvedení na trh se prodalo více než čtařicet tisíc kusů. Svého času je používala i americká armáda a jednotky Delta Force.


V dnešní době na trhu asi není porovnatelné vozidlo co do průchodnosti a univerzálnosti. MAX je určen pro celoroční provoz v nejnáročnějších terénech. V létě na šesti kolech, v zimě na pásech, ve vodě bez úprav.
MAX totiž vytváří tlak menší než 210 gramů na centimetr čtvereční - a to plně naložený! Pro porovnání - člověk vytváří chodidly tlak 562 gramů na centimetr čtvereční a terénní vozidlo Jeep 4x4 1970 g na centimetr čtvereční. Není tedy divu, že se MAX dostane tam, kam nemůžete dojít. Použitím pásů se tlak ještě sníží a to na méně než 70 gramů na centimetr čtvereční - opět plně naložený!
Pro všechny tyto přednosti je MAX vhodný zejména pro organizace a firmy typu správců povodí řek, záchranné systémy, horské chalupy a areály, hasičské sbory, policii, správce a údržbu vysokého napětí, lesníky a myslivce, tedy všude tam, kde v neprůjezdných terénech dokáže své schopnosti.
Po mnoha letech vývoje je MAX dnes nabízen ve třech modifikacích. MAX II. - dvoumístný, MAX IV. - čtyřmístný a BUFFALO TRUCK - s výklopnou korbou. MAX je poháněn dvouválcovými motory Briggs and Stratton, Kohler Command a Kawasaki, vzduchem nebo kapalinou chlazenými, s výkony od 14 do 27 HP (koní).
MAX slouží též jako nosič přídavných zařízení např. sekačky, sněžné frézy, sněžného pluhu, oracího pluhu, obraceče sena, mulčovacího stroj, rozmetacího zařízení, zametacího stroje, může tahat závěs na kmeny, vozíky, saně a celou řadu dalších zařízení. Právě v zámoří se jistě naši lovci setkali mnohokrát s praktickým použitím tohoto vozidla, není ojedinělý obrázek, kdy si lovci na vícedenní lov vezou s sebou na přívěsném vozíku právě tohoto šestikolého pomocníka a tam, kam neprojedou terénním vozidlem, dopravují se právě pomocí MAXe. V Čechách nabízí firma Green NMP, spol. s r. o. možnost mnoha úprav a nástaveb podle specifikace zákazníka.
MAX je vyráběn proto, aby sloužil a tomu odpovídá i konstrukční řešení. Veškeré vybavení a hnací komponenty jsou mechanické, na minimum je omezeno použití elektrických ovladačů. Spolu s maximální spotřebou 2 až 4 litry/ hod. (podle motorizace) v plné zátěži Vám umožní dlouho a levně využívat jeho možností.
Základem ovládání jsou řídicí tyče, které navazují na řídicí páky. Jakmile páku přitáhnete dozadu, vytáhnete čep z převodu, brzdicí řemeny se sevřou a zastaví převod a vozidlo. Brzdící řemeny jsou čtyři a jejich úkolem je řídit a zastavit vozidlo. Používají se k řízení a brždění. Vpravo jsou dva řemeny, jeden pro pohon dopředu, jeden pro zpětný chod. Totéž je na stranu levé. Brzdící řemeny zastavují brzdící bubny a ty zastaví celé vozidlo.
Srdce pohonu je T-20 páková převodová skříň, která byla navržena divizí Warner-Gear u Borg-Warner a vyrobena společností Recreatives. Zajišťuje poctivý pohon šesti kol bez diferenciálního prokluzu. Převodová skříň T-20 jsou ve skutečnosti dvě převodovky, jedna pro pravou a druhá pro levou stranu. Celý převod je uzavřen v hliníkové skříni bez vnějších brzd. Po celou dobu jízdy je poháněno všech šest kol, na každém povrchu. Pohon šesti kol a vysoký točivý moment umožňuje vydrápat se a přelézt téměř přes cokoli.Díky pákové převodovce T 20 není pro MAXe problém otočit se na místě způsobem, že jedna strana stojí, zatímco druhá strana jede. Otáčení funguje samozřejmě na obě strany a to i v nulové rychlosti.
Ve vodě funguje MAX bez úprav, pouze s aplikací dvou uzávěrů. Plave rychlostí asi 6 km/h v klidné vodě (rybník, zátoka, jezero). Ve vodě se pohybuje pomocí pneumatik otáčeníma vyvozením hydrodynamického tlaku. .
Žádná část mechanického zařízení ani jakékoli vozidlo není absolutně bezpečné, ale MAX se takovému stavu blíží. Vozidlo je široké 142 cm a má rozvor (127 nebo 147 cm). To znamená, že řídíte pomyslný čtverec, který má navíc velmi nízko položené těžiště, což Vám poskytuje maximální boční stabilitu. Pro maximální bezpečnost doporučujeme ochranný rám nebo kabinu, případně s bezpečnostními pásy.
Je tedy na zamyšlenou, zda v podobě vozidla MAX nezískáte pro rozsáhlejší členité a zamokřené honitby univerzálního pomocníka, který vás doveze i tam, kam vlastními silami nemáte možnost dojít.
Bližší informace můžete získat na adrese: Motoráj centrum Praha - Green NMP, spol. s r.o., Novovysočanská 85, Praha 9, Mobil: 608 750 012, Email address: motoraj@tiscali.cz

Zpracování dat...