ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

KOLIK JEŠTĚ?!

Myslivost 4/2007, str. 32  Váš Jan VEBER
V několika málo uplynulých dnech mnou velmi otřásla zpráva, která oběhla snad všechna naše média. Rodina, která se v okolí České Lípy vydala jednoho rána na nákupy, se po střetu jejich osobního automobilu s jelenem nenávratně a co je na celé události to nejsmutnější, tragicky rozpadla! Snímky z místa dopravní nehody ten den přinesly všechny naše televizní stanice, od rána také o této velmi tragické události informovaly rozhlasové stanice v rámci svých dopravních zpravodajství.
Seděl jsem tou dobou ještě za volantem kamionu a věřte mi, že i když už jsem na svých cestách viděl ledaccos, tohle mnou doopravdy otřáslo. Zprvu jsem si myslel, že jsem se přeslechl, ale když Český rozhlas 1 Radiožurnál za chvíli zprávu opakoval, naskočila mi na těle doslova husí kůže a zvlhly mi oči. Nestydím se za to, přestože téměř každý den vidím na silnicích (a zvláště pak na těch balkánských) několik dopravních nehod, ze kterých opravdu mnohdy přechází chuť nejen k jídlu, ale člověk si klade otázku, zda těch pár sekund, o které jste vepředu, opravdu stálo za ten risk. Nečte se to asi zrovna dobře milí myslivečtí přátelé, viďte? Ale i takový je bohužel náš život a takové životní situace sebou bohužel přináší. Říkám si, že když už se střetnou dva dopravní prostředky, je na vině nehody téměř vždy selhání lidské, nepočítám-li několika promile situací, kdy selže jinak vcelku spolehlivá technika.
Ale když dojde ke střetu motorového vozidla se zvířetem, je to jiné. Nebo vlastně také stejné? Jsem přesvědčen - a mnoho myslivců mi dá určitě za pravdu, že na vině je opět selhání lidské, neboť srážkám motorových vozidel se zvěří lze v dobrých 90 % předejít! Řidiči sami by měli v těchto úsecích zvolnit a více než na plynový pedál mít připraven ten brzdový! Počítat také s tím, že málokdy přechází zvíře samo, že většinou následují i další! Několik ryze technických řešení je také nasnadě. V kritických úsecích, o kterých nejlépe ví samotní myslivci a myslivečtí hospodáři, trvat na vybudování pevných zabezpečovacích zařízení, aby nedocházelo ke střetům zvěře s motorovými vozidly, v úsecích, kde jde o individuální a ojedinělé střety, zabezpečit tato místa např. zavěšenými odraznými reflexními sklíčky na tenkém silonovém vlasci, chomáčky lidských vlasů ve starých punčochách apod.
Na těch nejexponovanějších místech a koridorech zvěře je třeba poukazovat a trvat na vybudování ať už nadzemních a nebo podzemních podchodů pro zvířata. Na výskyt zvěře v rizikových oblastech by mohl řidiče upozornit i mnohem větší bilboard, než jen standardní dopravní značka Pozor zvěř! Když už se najdou peníze na bilboardy s úmrtním oznámením o zradě poslance, nenašly by se stejně tak peníze i na tyto? A co na ně dát? Když jeden italský fotograf uveřejnil na plakátech stažená torza kožešinových zvířat, otřáslo to lidmi z celého světa, Co tak torzo auta, ve kterém zcela zbytečně došlo k lidské tragédii po srážce s jelenem?
Řeknete si, že už jsem tady o tom na stránkách Myslivosti, ale i např. na Slovensku psal a stejně se nic neděje. Bohužel neděje, a nebo jen velmi málo. Ale přece jen se blýská na lepší časy! Na dálnici D5 od Loděnic směrem na Rudnou byl oplocen nejkritičtější úsek této dálnice. V nočních hodinách byli divočáci ke spatření doslova na asfaltové hraně této frekventované dálnice! Nevěříte? Za dne jste mohli vidět pozůstatky jejich nočních hodů v úplně převrácených příkopech a přilehlé stráňce od jejich ryjů! Na D11 ve směru od Prahy na Poděbrady chodí srnčí již v odpoledních hodinách také až do blízkých příkopů dálnice, nejvíce v úseku borových lesíků, které zasahují až k silnici. Kolik už uhynulo zvěře v rizikovém úseku silnice, vedoucím z Babylonu k hraničnímu přechodu Folmava? A kolik zvěře se nikdy ani nepodaří najít a zmrzačena jen těžce přežívá v lesních houštinách, odsouzená k smrti vysílením nebo doživotním hendikepem?
Na nově otevřeném úseku D11 od Chlumce nad Cidlinou směrem ke Kolínu došlo k paradoxní situaci. Dálniční úsek je oplocen, ale jen z jedné strany! To je ale ještě horší, než kdyby nebyl vůbec! Na vlastní oči jsem viděl srnu, která překonala příkop, středová svodidla s úplně odřeným břichem, druhý pruh dálnice a zde narazila na překážku v podobě plotu, takže ji s největší pravděpodobností čekala stejně riskantní cesta zpět a nebo se vydala podél plotu v naději, že zde najde otvor, kterým se dostane v tomto případě za velmi zrádné pletivo! Škoda, že jsem celou scénu nemohl zdokumentovat pořízením fotografie!
Namítat dnes, v době zavedení elektronického mýtného za průjezd kamionů našim územím, že na podobné projekty nejsou finanční prostředky, už nebude podle mého ten nejlepší argument. Vždyť z Rozvadova na Břeclav zaplatí jeden jediný kamion kolem 1500 Kč oproti 250 Kč za jednodenní dálniční známku, která platila v období do konce loňského roku. Copak mi na to asi odpoví ta místa nejkompetentnější? Myslím si, že právě od Ministerstva dopravy a správce rychlostních komunikací by měla směřovat ta nejúčelnější a nejefektivnější pomoc těm nejkritičtějším úsekům na našich rychlostních komunikacích.
Ale něco jsem si pro vás milí čtenáři přece jen připravil, i když se jedná jen o pouhé tabulky s počty dopravních nehod od roku 2000 a za rok 2006 navíc ještě s počty nehod v jednotlivých krajích, které byly způsobeny srážkami motorových vozidel s lesní zvěří. Za tyto velmi cenné údaje bych rád poděkoval kpt. Zelenkovi z tiskového oddělení Policejního prezidia Policie České republiky, který mi požadované údaje obratem a velmi ochotně poslal. Nevím, zda je myslivec, či mu přebíhající srna poškodila auto, nebo mu stejně jako mně není lhostejný osud zvěře na našich silnicích, nebo zda jen splnil svoji pracovní povinnost, ale patří mu za to můj veliký dík! Pomohl mi totiž v tom, že každého čtenáře doufám "udeří" do očí to číslo šesti tisíc (!) dopravních nehod ročně a milionové škody. A nejen to, ale hlavně ty počty raněných, ať už se jedná o zranění lehká či těžká! Letošní kolonku v počtu usmrcených osob už bohužel nebude zdobit nula...
Kolik ještě mrtvých přibude do této velmi smutné statistiky, než se zodpovědní činitelé rozhýbají k odpovídající aktivitě?
Váš Jan VEBER
veber.jan@seznam.cz

PS: Zároveň na tomto místě vyzývám všechny myslivecké hospodáře, aby mi na moji e-mailovou adresu a nebo písemně na adresu redakce poslali výsledky počtu usmrcené zvěře dopravními prostředky právě v jejich honitbě. Tuhle tabulku zase já na oplátku pošlu strašně rád na policejní prezidium! Email a nebo obálku označte heslem "nehody". A redakce jistě uvítá, když napíšete své zkušenosti s úrovní ochrany rychlostních komunikací ve formě článku do Myslivosti.

Přiložené dokumenty

Zpracování dat...