ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Září / 2009

Legislativa a státní správa myslivosti

Myslivost 9/2009, str. 12  Ing. Jiří PONDĚLÍČEK, Ph.D.
Jedinečná a neopakovatelná historie české myslivosti nás pozitivně motivuje k citlivému zachovávání jejích staletých tradic a zároveň nás směruje k optimálnímu soužití s přírodou a využívání jejího bohatství. Myslivost není jen přivlastňování si zvěře, zvěřiny a trofejí, jak se mylně domnívají její oponenti, jedná se především o cílevědomou péči o zvěř a krajinu, ve které se nachází. Tato péče není uskutečnitelná bez spolupráce zemědělců, lesníků, vlastníků honebních pozemků a myslivců samotných.

Historie myslivosti je tisíciletá a přístup ke zvěři, péči o ní včetně výkonu práva myslivosti se v průběhu let musel zákonitě změnit. Poválečná legislativa vycházela z celospolečenské situace a myslivost byla dlouhou dobu řízena podle zákona č. 23/1962 Sb., o myslivosti. Tento zákon nerespektoval novou demokratickou situaci po roce 1989 a to včetně práv a povinností vlastníků pozemků, posunu legislativy ochrany přírody a dalších změn v nové historii České republiky.

Jak všichni víme, budoucnost se odvíjí od minulosti, a to ať chceme či ne, skutečnosti, které se udály, nemůže jen tak popřít. Z tohoto důvodu musím vzpomenout několika předcházejících let. A jsem také rád, že mohu čtenářům na stránkách odborného časopisu Myslivost oznámit nejen plánované nejbližší kroky týkající se české myslivosti, ale popsat i své představy do budoucna. V poslední části bych krátce reagoval na v minulé Myslivosti již publikovaný dopis Františka Votavy, prezidenta Unie mysliveckých organizací.

Ministerstvo zemědělství od roku 1990 obtížně hledalo konsenzus mezi zájmy vlastníků honebních pozemků, zemědělci, ochránci přírody a myslivci. Po dlouhém a neúspěšném hledání včetně vytvoření první porevoluční koncepce myslivosti v roce 1991 se v Poslanecké sněmovně PČR začala projednávat poslanecká iniciativa Ing. Jaroslava Palase a dalších. Tato iniciativa byla vzata za základ budoucího zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti. Na textu tohoto zákona naplno spolupracovali všichni výše jmenovaní, všichni zúčastnění mohli vznášet připomínky a doplňky, měli dostatek prostoru na vyjádření svých představ a možnost navrhovat formulace jednotlivých částí zákona. V žádném případě nebyli z projednávání vyloučeni ani vlastníci honebních pozemků, ani jejich nájemci. Lze odpovědně říci, že nový zákon o myslivosti vznikl z konsensuálního jednání celé Poslanecké sněmovny. Jsem rád, že jsem se mohl také účastnit jednání hledajících optimální cestu a musím přiznat, že to nebylo opravdu jednoduché.
Po dvou letech vznikl na Ministerstvu zemědělství odbor rybářství, myslivosti a včelařství, kterého jsem se stal ředitelem. Za toto období se podařilo dopracovat a schválit navazující prováděcí právní předpisy k zákonu o myslivosti. Na základě platné legislativy se podařilo vytvořit 5740 honiteb, a to jak vlastních, tak společenstevních. Vytvoření těchto honiteb předcházelo více než 7000 správních rozhodnutí na všech úrovních státní správy. Možná si dodnes někteří neuvědomují, jaké kvantum práce si celý tento proces vyžádal od všech zúčastněných na všech stupních.
Česká republika jako právoplatný člen Evropské unie musí také respektovat evropské právní normy a předpisy. V rámci evropské legislativy bylo například nutné aproximovat veterinární legislativu, což se podařilo novelou veterinárního zákona č. 166/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů a jeho prováděcích předpisů (vyhlášek), kterým byl povolen zatím jen částečný přímý prodej zvěřiny. Byly tím splněny podmínky k nastartování systému školení proškolených osob - prohlížitelů zvěřiny, kterých je v současné době více než 3000. Organizací tohoto školení byla pověřena Veterinární a farmaceutická univerzita v Brně.
Nelze opomenout problematiku přemnožení černé zvěře a podporu státní správy při řešení tohoto stavu. Státní správa myslivosti na MZe také zajistila zkoušky pro mysliveckou stráž pro státní podnik Vojenské lesy a statky v počtu asi 400 zkoušených. Obor zahájil činnosti informačního portálu "Klient myslivosti" na internetových stránkách k zajištění myslivecké statistiky MYSL 1-01. Nezanedbatelnou úlohu v této oblasti zajišťuje Výzkumný ústav lesního hospodářství a myslivosti (VÚLHM), který z iniciativy MZe obnovil svoji činnost v oblasti myslivosti a bezplatně provádí poradenskou činnost pro myslivce. Dále se podařilo vytvořit mnohajazyčnou publikaci propagující českou myslivost a film o reintrodukčním programu na záchranu tetřeva hlušce. Ministerstvo zemědělství má permanentní zájem nově navázat nebo pokračovat ve spolupráci s českými i zahraničními odborníky.
Rozvinula se spolupráce s ČMMJ a dalšími mysliveckými organizacemi. Finančně byla podporována osvěta a školení mládeže, kynologické zkoušky, sokolnictví a další aktivity největší myslivecké organizace. Odbor aktivně spolupracoval na odborných seminářích a jednáních, a to nejen v ČR, ale i mimo ní. Podařilo se zřídit Ústřední hodnotitelskou komisi trofejí, jejíž členové působí ve všech krajích republiky a podvakrát se účastnili hodnocení na mezinárodní výstavě Natura Viva v Lysé nad Labem.
Za poměrně krátkou historii existence odboru se podařilo zajistit navýšení finančních příspěvků přímo do myslivosti z 800 tis. Kč v roce 1989 na současných 38 mil. Kč. To je trend, který byl v počátcích odboru nastartován a v tomto trendu bych rád pokračoval.

Poslední skutečnost, kterou bych chtěl alespoň okrajově zmínit, je dopis pana Votavy adresovaný ministrovi zemědělství Ing. Jakubovi Šebestovi týkající se kritického pohledu na situaci v české myslivosti. Tento dopis většina čtenářů četla v Myslivosti 8/2009. Nemohu opomenout se k němu vyjádřit. Zcela zodpovědně mohu konstatovat, že se ve většině svých závěrů signatáři Unie mysliveckých organizací mýlí. Ministerstvo zemědělství se již dávno zabývalo a zabývá většinou aspektů obsažených v tomto dopise. Například kritika neexistence koncepce myslivosti je lichá - Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s odbornou i laickou veřejností připravilo po roce 1989 hned několik koncepcí rozvoje myslivosti určených pro charakteristická období vývoje společnosti. Tyto koncepce byly postupně vytvořeny v letech 1991, 2002 a 2006.
Koncepce z roku 1991 reagovala operativně na změny v působnosti orgánů státní správy navozené zrušením tehdejších Krajských národních výborů, jejichž působnosti přešly podle zákona č. 429/1990 Sb., na Ministerstvo zemědělství a jeho regionální odbory. Nové působnosti vycházely z kompetenční dohody mezi ministry zemědělství a životního prostředí.
Druhá významnější koncepce myslivosti z roku 2002, nazvaná "Zásady myslivecké politiky" vycházela z potřeb vývoje společnosti před uvažovaným vstupem ČR do EU. Byla projednána v řádném připomínkovém řízení a předložena vládě, která ji vzala na vědomí na své 14. schůzi 10. 4. 2002 pod č.j. 418/02.
Poslední koncepce myslivosti z roku 2006 byla výsledkem aktualizace předchozí koncepce z roku 2002 a měla za úkol operativně reagovat na vývoj společnosti po vstupu ČR do EU. Navržené zásady "Vývoje myslivosti po vstupu ČR do EU" byly projednány s mysliveckou a ostatní odbornou veřejností na konferenci v roce 2006. Účastníci konference jednoznačně doporučili za základ dalšího vývoje myslivosti v České republice právě materiál, který byl zpracován a předložen Ministerstvem zemědělství. Stávající platná koncepce myslivosti z roku 2006 je časově limitována 10 lety, tedy asi do roku 2016.
Přístup státní správy myslivosti je striktně limitován zákonem č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů, tedy nezbytných novel, na kterých se státní správa intenzivně podílela. Státní správa rovněž musela vytvořit pět prováděcích právních předpisů k tomuto zákonu. Všechny tyto dokumenty prošly širokou odbornou diskuzí.

Na závěr mého krátkého připomenutí historie a reakce na dopis ministrovi zemědělství bych chtěl vyjmenovat pár bodů, na které se chci nejprve zaměřit. Chtěl bych navázat na minulé kroky, které pozvedly českou myslivost. Jsem připraven na konstruktivní a tvůrčí diskusi o všech palčivých tématech. Je nutné znát názory všech zainteresovaných a nalézat kompromisní řešení tak, jako v roce 2000 při tvorbě zákona. Je nutné uklidnit držitele a uživatele honiteb a ujistit je o právních jistotách navazujících na jejich úsilí při schvalování honiteb. Jsem připraven otevřít diskusi nad novelou vyhlášky 553/2004 Sb., o podmínkách, vzoru a bližších pokynech vypracování plánu mysliveckého hospodaření v honitbě a nebráním se věcné debatě o koncepci myslivosti. V této věci jsem již obeslal zástupce mysliveckých organizací, akademickou půdu, zástupce vlastníků honebních pozemků, aby mi zhruba v horizontu jednoho měsíce předložili podněty na případné úpravy či změnu koncepce myslivosti z roku 2006. S konkrétními záměry jak se bude připravovat koncepce myslivosti a další potřebné legislativní materiály v nejbližších měsících seznámíme čtenáře Myslivosti v samostatném článku v některém z dalších čísel.
Ing. Jiří PONDĚLÍČEK, Ph.D.
Odbor rybářství, myslivosti a včelařství
Zpracování dat...