Časopis Myslivost

Land Rover Defender 90 Td4 Softtop - LOVECKÝ SPECIÁL

Myslivost 1/2012, str. 28  Jiří Kaloč
Přes módu vozidel SUV a pohonu všech kol jsou specializované off-roady rok od roku vzácnějším kořením. Ale vyrábět se budou, protože stále najdete na naší planetě místa, kam asfaltová silnice nikdy nevedla a nepovede.

Tohle auto není žádnou novinkou. Ba co víc, na krku má již několik křížků. Jméno Defender se sice oficiálně objevilo až v roce 1990, ovšem stejný model začal nahrazovat Land Rovery série I. – III. (vyráběné v letech 1948 až 1985) od roku 1983. V té době se jednotlivé verze značily pouze číslicemi 90, 110 a 127 podle délky rozvoru v palcích, což samozřejmě platí dodnes.

Od zmíněného roku 1948 se nijak nezměnila koncepce robustního rámu a nýtované hliníkové karoserie. S dobou šel pouze design, částečně komfort posádky, ale hlavně pohonné ústrojí (motor, převodovka, pohon všech kol), které muselo splňovat určitá kritéria, aby byl automobil prodejný na nejvyspělejších trzích světa. I když tiskem proběhly informace o tom, že Defender by měl v této podobě skončit v roce 2015, nikdo ze zainteresovaných vám to nepotvrdí. I já si myslím, že pokud bude poptávka, určitě se najdou možnosti, jak jeho život ještě prodloužit i za superpřísné emisní normy Euro 6.

Defender 90 Softtop představuje klasickou techniku pro off-road ve své nejryzejší podobě, což je navíc umocněno jeho krátkým rozvorem a plátěnou střechou. Co se týče aktuální motorizace, došlo v současné době k dalšímu „přezbrojení“ kvůli emisní normě Euro 5 na turbodiesel 2,2 litru (90 kW, 360 N.m), který nahrazuje čtyřválec 2,4 litru z dodávky Ford Transit. Kvůli této novince musel být přepracován motorový prostor, kde se změnila pozice některých agregátů.

Nový motor, který má stejný výkon i točivý moment jako jeho předchůdce, pak dostal standardně filtr pevných částí a disponuje piezoelektrickými vstřikovači, které dostávají směs do válců pod tlakem 1800 bar. Vyšší tlaky neovlivňují dynamiku starého dobráka Defendera, pouze se zvýšila nejvyšší rychlost ze 132 na 145 km/h a současně se snížily emise CO2 na 266 g/km u modelu 90 a na 295 g/km u verzí 110 a 130. Kromě nové pohonné jednotky byla u defenderu pro rok 2012 vylepšena hluková izolace i utěsnění proti vodě.

Jenže není vůbec podstatné, jakou pohonnou jednotku máte v Defenderu pod kapotou. Od anglického veterána nikdo neočekává na silnici ani průměrné výkony, spokojme se tak s konstatováním, že v tomto automobilu je lepší se rychlostní komunikaci spíše vyhnout nebo prostě přesun po ní vzít jako nutné zlo. Pokud totiž chcete Defender 90 Softop užívat jako běžný automobil v normálním provozu, musíte mít alespoň trochu sklony k masochismu. V tomto automobilu jde všechno velmi ztuha, za volantem sedíte nakřivo, k dispozici je pouze minimum komfortních prvků a v rychlostech nad 100 km/h mlátí plátěná střecha tak hlasitě, že se ani nedomluvíte se svým spolujezdcem, natož abyste poslouchali rádio. Po jejím sundání pak musí být všechny věci uvnitř uchyceny, neboť s aerodynamikou si tvůrci také nedělali větší starosti.

Tady se ale cení něco úplně jiného. Defender má díky uzamykatelnému mezinápravovému diferenciálu v tahu všechna čtyři koly vždy a všude. Závěr zadního diferenciálu je za příplatek, v základu totiž najdete pouze elektronickou regulací prokluzu kol (ETC). Samozřejmostí jsou tuhé nápravy vpředu i vzadu odpružené vinutými pružinami, což zajišťuje mimo jiné jedno z nejlepších křížení ve své třídě. Špičkové jsou i hodnoty světlé výšky (314 mm), nájezdových úhlů (49°/47°) a přechodového úhlu (35°). Na svém místě zůstává také šestistupňová ručně řazená převodovka GFT MT 82 s  redukcí 1:3,27, která umožňuje extrémně pomalé plazení terénem, a také velký jednohmotový setrvačník, který akumuluje dostatečný točivý moment i v extrémně nízkých otáčkách, což zajistí, aby vám v kritické situaci nepřestal běžet motor. S automobilem můžete šplhat do ostrých srázů a vůbec nemusíte šlapat na plyn, při jízdě z ostrého kopce je zase třeba pouze zavřít mezinápravový diferenciál, zařadit redukci, a také se nemusíte o nic starat.

Defender 90 Softtop je na rozdíl od verze Station Wagon oficiálně pouze dvoumístný stejně jako pick-up, neboť místa na zadní podélné lavici nemají bezpečnostní pás. Testovaný automobil měl navíc rezervní kolo uchycené ve speciálním držáku za předními sedadly, takže v zadní části příliš místa stejně nezbylo.

I když ergonomie ovládání se výrazněji nemění, komfort posádky je dnes na mnohem větší úrovni než například před deseti lety. Nepočítejte sice s airbagy nebo nejrůznějšími asistenčními systémy, zato si lze připlatit například za klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané čelní sklo, elektrické ovládání bočních oken, audiosystém nebo dálkové centrální zamykání. Úplnou samozřejmostí pak není u současného provedení ani skutečnost, že se v zimě za volantem již nebudete třást zimou. Od příštího roku pak bude poprvé v nabídce příplatkové výbavy dokonce kožené čalounění.

Kromě příplatkové výbavy a příslušenství dodávaného výrobcem, můžete svůj terénní automobil dovybavit ještě dalšími zajímavými prvky. Firma Taubenreuther vyrábí například stojan na lovecké pušky, který je umístěný mezi předními sedadly, což mimochodem nechybělo ani v testovaném voze.

Základní model (Defender 90 Softop nebo Pick-up) jen tak mimochodem přijde na 648 123 Kč včetně DPH, nejdražší alternativu představuje verze 110 Station Wagon ve výbavě SE, která stojí 992 192 Kč.

Text a snímky Jiří KALOČ

Zpracování dat...