Časopis Myslivost

Nechte na hlavě! NAVŠTÍVILI JSME VÝROBCE KLOBOUKŮ - TONAK

Myslivost 2/2012, str. 37  PK
Klobouk je odvěkým symbolem hajných, myslivců a lovců. Slouží k ochraně hlavy před zimou i deštěm, chrání oči před slunečními paprsky, smeknutím klobouku se zdravíme a vzdáváme čest, na klobouku nosíme úlomek po úspěšném lovu. Má mnoho funkcí a neodmyslitelně patří k našemu mysliveckému oděvu, v němž chodíme na lov, i k oblečení pro slavnostní myslivecké chvíle. Sluší myslivcům i myslivkyním. Když se podíváme na dnešní společnost, zjistíme, že klobouk již dávno není samozřejmá součást oděvu každého dospělého muže jako dříve. My myslivci jsme si kulturu klobouku udrželi dodnes. Proto jsem rád přijal možnost navštívit Tonak v Novém Jičíně, našeho největšího výrobce klobouků a pokrývek hlavy.

 

HISTORIE ZÁVODU V NOVÉM JIČÍNĚ

Počátek rozvoje kloboučnické výroby v Novém Jičíně sahá do roku 1630, kdy byly městskou radou potvrzeny artikuly kloboučnického cechu. V roce 1799 byl do cechu novojičínských kloboučníků přijat mladý tovaryš Jan Nepomuk Hückel, který založil kloboučnickou manufakturu. Jeho výrobky svou kvalitou navázaly na předchozí dobrou úroveň zdejší ruční výroby a brzy pronikly na rakouské a zahraniční trhy. V roce 1865 zavedl Hückel pracovní stroje a stal se zakladatelem mechanizované tovární výroby srstěných klobouků. O dva roky později vybudoval velkou továrnu, která byla vybavena moderním technickým zařízením. Podnik převzala 1. 1. 1869 veřejná obchodní společnost J. Hückel a synové. Název si firma ponechala až do svého znárodnění a vzniku národního podniku Tonak po roce 1948. V roce 2001 Tonak přešel do soukromého vlastnictví a koupil divizi pokrývek hlavy od firmy Fezko

Tonak, a.s. se sídlem v Novém Jičíně tak patří k největším a nejvýznamnějším světovým výrobcům uceleného sortimentu pokrývek hlavy. Výrobní program zaručuje vysokou jakost, těží z letitých tradic a zkušeností. Zahrnuje široký rozsah kloboučnických výrobků, především plstěných klobouků, a může uspokojit jakékoli požadavky zákazníků ve více než padesáti zemích světa. Pro všechny zákazníky je značka Tonak, tradiční značka Hückel a značky Fezko a Fezco Quality pro pletené výrobky, zárukou dobré kvality. Výrobní činnost závodu v Novém Jičíně je zaměřena na výrobu srstěných plstěných klobouků a polotovarů. Náročnost výroby plsti je charakteristická vysokým počtem osmdesáti až stopadesáti pracovních operací, technologickou variabilitou a vysokým podílem dokonalé řemeslné ruční práce. Tonak Nový Jičín v současnosti zaměstnává 700 pracovníků.

 

Výrobu představil ředitel Ing. Dalibor Andree

Současný nejvyšší manažer Tonaku se narodil a žije v Bílovci. Pochází z myslivecké rodiny, ale jak přiznává, sám se myslivosti nevěnuje. Jeho děda František Andree byl vášnivý, až fanatický, myslivec a myslivec byl rovněž jeho otec Svatomil Andree. „Děda cvičil fousky a jako malý jsem mu musel pomáhat. Měl stále plus mínus čtyři psy, které cvičil a jezdil s nimi na závody,“ říká Ing. Andree. V následujícím rozhovoru prozradil především „taje“ výroby v Tonaku.

Pane řediteli, má Tonak v Evropě velkou konkurenci?

Budete se divit, ale v Evropě ani ve světě není mnoho výrobců klobouků. V Evropě je pouze pět podobných firem, my jsme největší a dodáváme do celého světa jak hotové klobouky, tak polotovary. Mezi naše největší odběratele patří USA, Evropa, Rusko, Japonsko, Austrálie a další státy.

Máte přehled, jak velkou skupinu Vašich zákazníků představují myslivci a lovci?

Myslivci a lovci jsou dlouhodobě naši významní a stálí zákazníci. Kupují klobouky v naší prodejně i v síti našich distributorů, v poslední době roste prodej přes e-shop. Pro myslivce nevyrábíme pouze klobouky, ale šijeme také zimní čepice a čepice k mysliveckým stejnokrojům.

Mají myslivci na klobouky speciální požadavky?

Dá se říci, že patří spíše ke konzervativním zákazníkům, kteří vyhledávají více méně stejné tvary klobouků. Naše vývojové oddělení však nezapomíná ani na myslivce a pravidelně přicházíme s novinkami, protože umíme vyrobit klobouky, které navazují na myslivecké tradice, s novými prvky a perfektně propracovaným designem. Myslivci jsou velmi opatrní na barvy klobouků a většinou požadují klobouky zelené nebo černé, ale my dokážeme udělat slušivé klobouky ještě zajímavější a atraktivnější.

Z jakého materiálu klobouky vyrábíte?

Základem našich klobouků je plsť ze srsti králičích a zaječích kožek. Kožky vykupujeme od našich stálých dodavatelů v České republice a zahraničí. Samozřejmě stále vykupujeme kožky přímo od chovatelů králíků a zaručujeme lepší výkupní ceny než výkupčí.

Odkud berete kožky zajíců?

Snažíme se je vykoupit všude, kde je to možné, přesto máme zaječích kožek stálý nedostatek. V této souvislosti bych rád požádal všechny myslivce, čtenáře Myslivosti, aby kožky ulovených zajíců nevyhazovali. Od myslivců nebo mysliveckých spolků je rádi vykoupíme v jakémkoli množství. Ideální je, aby stažené kožky napnuli a vysušili na jednoduchém rámu. Kožky nám myslivci mohou poslat poštou. Platíme 25 Kč za jednu kožku a proplácíme poštovné.

Jiné materiály nepoužíváte?

Do výroby klobouků z vlny se nepouštíme a zatím o tom neuvažujeme, protože cenou nedokážeme konkurovat asijským výrobcům.

Jsou lepší klobouky z plsti nebo vlněné?

Plstěné klobouky jsou samozřejmě kvalitnější, mají lepší vlastnosti a podstatně delší životnost.

Uvažujete při výrobě pokrývek hlavy o nových materiálech, které zvyšují jejich užitnou hodnotu, nebo je již používáte? Zařazujete materiály nebo látky, které propouští teplo, odvádí pot, nebo jsou odolnější vůči dešti?

Na přání zákazníků jsme schopni do našich výrobků zakomponovat různé hygienické a ochranné prvky. Pokud jde o odolnost vůči dešti, od letošního roku některé kolekce mysliveckých klobouků impregnujeme speciální látkami, které zvyšují odolnost klobouků vůči vodě. Myslivce a ostatní nositele klobouků však mohu ujistit, že klobouk vyrobený z plsti nepromokne a impregnaci nepotřebuje.

Když jsme procházeli výrobní částí firmy, překvapily mě dvě věci. Čekal jsem daleko prašnější prostředí. Na druhou stranu stroje, které používáte při zpracování srsti a výrobě klobouků, již mají něco za sebou.

Prašnost při výrobě se nám podařilo významně omezit. Stroje a výrobní linky jsou starší, protože nové nikdo nevyvíjí ani nevyrábí. Nevyplatilo by se to. Technologie výroby klobouků se za posledních sto a více let zásadně nezměnila.

Naše čtenáře bude jistě zajímat, jak se klobouky vyrábějí. Vyjmenujte, prosím, alespoň základní fáze výroby.

Základní surovinou jsou chlupy z kožek z králíků nebo zajíců. Na výrobu jednoho klobouku spotřebujeme čtyři až pět kožek. Výroba začíná řezáním kožky, následuje moření, které materiál změkčí, vysoušení, odstranění řemene od srsti a foukání, při němž se odstraní pesíky a nečistoty od srsti. Další operace jsou plástění, valchování, barvení a tvarování, které se provádí v kyselém prostředí, za tepla a pomocí páry. Povrchové úpravy provádíme broušením, hlazením a česáním. Klobouky se brousí smirkovým papírem nebo kůží ze žraloka. Povrch klobouků je hladký, velurový nebo zámišový. V poslední fázi jsou klobouky zdobeny.

Jak dlouho trvá výroba klobouku?

Od prvního zpracování kožky trvá výroba klobouku šest až osm týdnů, výroba polotovaru čtyři až osm týdnů. Klobouk se vyrábí z přírodního materiálu, který svým způsobem žije, pracuje a vyzrává. Materiál musíme nechat vyzrát, abychom dosáhli správné a požadované kvality, protože klobouk je jako dobré víno, čím starší, tím lepší.

Soustředíte se pouze na velké série, nebo dokážete vyhovět zákazníkům požadujícím malé série čítající například několik desítek zakázkových klobouků?

Zajišťujeme kompletní výrobu klobouků a máme rovněž speciální dílnu, kde se vyrábí dřevěné formy, na nichž se klobouky ručně tvarují. Dále používáme hliníkové formy pro strojní tvarování. Jsme schopni vyrobit jakýkoli klobouk mimo naši sériovou produkci. Vše je otázka peněz. Umíme vyrobit malou sérii klobouků, určenou výhradně pro danou skupinu zákazníků, a pokud je zákazník movitý, může si u nás objednat jeden speciální klobouk, určený výhradně pro něj. Zde musím upozornit, že takový klobouk solitér je skutečně velmi drahý.

Jakým způsobem probíhá vývoj nových klobouků?

Náš vývoj a výroba mají dva směry. První reaguje na požadavky našich odběratelů, kteří vědí, jaké klobouky chtějí, a my jim je vyrobíme. Druhý směr zahrnuje náš vlastní vývoj. Pracovníci vývojového a obchodního oddělení sledují současné a budoucí módní trendy a snaží se na ně reagovat, aby včas podchytili všechny směry. Máme kontakty a spolupracujeme s významnými módními návrháři a předními výrobci oděvů na celém světě. Velmi důležitá je móda pro ženy. Každý rok uvádíme nové kolekce. Sledujeme vývoj požadavků u různých zájmových skupin, včetně ozbrojených složek. Spolupracujeme s výrobci různých materiálů.

 

O podrobnostech vývoje nových klobouků jsem hovořil s vedoucí vývojového oddělení Ing. Beátou Jarošovou:

Při vývoji vycházíme ze stávajících tvarů. U všech zákazníků, včetně myslivců, v současnosti zaznamenáváme rostoucí zájem o klobouky se širším okrajem. Nové kolekce jsou více propracované v souvislosti s náročnějšími požadavky zákazníků a budou se prodávat za vyšší ceny. Některé klobouky mají podšívku, jiné jsou bez podšívky, přičemž podšívky mohou být z různých materiálů. Dražší klobouky jsou velurové nebo se zámišovou povrchovou úpravou, která připomíná semiš. Velmi zajímavý žíhaný vzhled mají myslivecké klobouky melanžové. Myslivecké klobouky zdobíme jednoduššími i složitějšími prvky, stuhami a koženými pásky, peřím nebo štětinami z kance. Zároveň myslivcům necháváme prostor pro individuální dozdobení. Při vývoji klobouků musíme pracovat s citem, abychom co nejlépe vystihli všechny požadavky a zákazníci byli s našimi výrobky maximálně spokojeni.

Připravujete klobouky pro ženy myslivkyně?

Pro myslivkyně jsme připravili klobouky více zdobené, aby podtrhly půvab žen a jejich ženskost. Na slavnostní příležitosti, jako jsou myslivecké plesy, jsme pro ženy připravili kolekci stylových a elegantních mysliveckých čelenek.

Mají muži a ženy stejné požadavky, nebo si klobouky vybírají odlišným způsobem?

Muži jsou praktičtější a dokážou si vybrat klobouk lépe než ženy. Naše ženy více podléhají módním trendům.

Máte nějakou radu, jak si vybrat správný klobouk?

Zákazník by si měl klobouk vybrat podle účelu, ale zároveň nesmí zapomínat, že klobouk dotváří jeho vizáž, měl by slušet jeho obličeji a zároveň musí doplňovat jeho oděv.

Text a snímky PK

 

Zpracování dat...