ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Teplo, pohodlí, funkčnost

Myslivost 4/2023, str. 62  Jiří Kasina
Myslivci a lesníci jsou vyznavači zelených a přírodních barev, tedy nejčastější zákazníci jihočeské firmy BANNER s.r.o., která naše myslivce obléká už přes třicet let. Zajel jsem tedy na pár slov za Jakubem Jeníčkem, pokračovatelem rodinné firmy a nyní obchodním ředitelem a ve vzorkovně v Sezimově Ústí si povídáme o trendech, materiálech a fungování trhu s oděvy pro myslivce.
 
Při rozhovorech s lidmi se většinou ptám na jejich začátky a cestu k myslivosti, takové malé ohlédnutí. Vy jste dnes už vlastně pokračovatelem firmy, s vaším otcem jsem vedl rozhovor už před lety. A tak se s dovolením tentokrát na začátek zeptám, jak jste se jako firma od té doby rozrostli…
 
BANNER-Jakub-Jenicek-2023_2-1.jpgOd roku 2019, co jste měl rozhovor s mým otcem, majitelem a ředitelem firmy, se situace mírně změnila. Co se týče sortimentu jsme se docela výrazně zmodernizovali. Nemůžu říct rozrostli, přeci jen jsme byli díky covidu trochu pozdrženi, ale zmodernizovali jsme například většinu střihů i jsme zmodernizovali některé procesy ve firmě. Aktuálně máme dvacet prodejen po celé republice, letos bychom chtěli otevřít další tři až čtyři prodejny, ale záleží na lokalitách a prostoru. Jsou místa, která neobsluhujeme i fyzicky, a to chceme změnit.
Máme stabilní eshop, který i díky covidu extrémně poskočil, zájem o naše zboží i přes nutné zavření prodejen neutichnul. A sice ne skokově, ale evolučně se rozvinul i prodej na zahraniční trhy - sice jsme už dříve obchodovali se zahraničím, ale tak trochu utlumeně a nyní již probíhá intenzivněji, po covidu se oživil a hlavně je pod naší značkou.
Máme stabilně 80 až 90 zaměstnanců, včetně prodavaček, které tvoří důležitou část. Nejvíce lidí stále je ve výrobě, jsou to švadleny, příprava výroby, technologie výroby, , dokončování apod. a také pracovníci ve skladech. Nezbytnou administrativu se snažíme držet v docela útlém počtu, protože jsme na českém paloučku, všechno děláme v naší režii, nemusíme s nikým dojednávat další externí operace, řídíme si vše v pár lidech z centrály.
Minulý rok jsme oslavili jubilejní výročí 30 let, fungujeme od roku 1992. Za tu dobu se mnoho především ve výrobě změnilo, hlavně z hlediska materiálů, které se, a to i za tu krátkou dobu od minulého rozhovoru, hodně změnily. Takže při pohledu na historii snad mohu konstatovat, že jsme prožili generační skok.
 
Nemám sice v rukou statistická data, ale nějakou dobu i já pro myslivce funguji v jiném oboru, takže asi nebudu daleko od pravdy, že v sortimentu zeleného oblečení pro myslivce, lesníky a další aktivity v přírodě jste jako výrobce v ČR asi lídři…
Já jsem to na začátku nechtěl hned zdůrazňovat, protože to beru pokorně jako vnitřní záležitost, ale opravdu, máte pravdu, od 90. let, tedy od založení, jsme opravdu lídr v tomto zmiňovaném segmentu. Nejsme jen lídr v prodejích, ale jsme i lídr ve vývoji a výrobě. V ČR je velmi omezený počet jednotlivců a firem, kteří vyrábí oděvy, všichni ostatní jsou čistí prodejci, importují na tuzemský trh to, co někdo jiný vyrobil především v Asii. Troufám si tvrdit, že my výrobu vidíme od první role látky, nikoliv výrobu látky samotné, tuto výrobu v ČR už vlastně zajistit ani nelze, až po finální produkt a zpětnou vazbu zákazníků. Za ta dlouhá léta naší výroby oděvů do přírody jsme vyzkoušeli různé trendy a technologie - například jsme, a to již vlastně už před opravdu mnoha lety, asi zavedli do tohoto našeho oboru používání klima-membrán v bundách a kalhotách, což tady skoro nikdo neznal a museli jsme zákazníky s tím seznamovat a prosazovat to. Takže ano, v tomto pohledu jsme lídr.
 
Takže ve vašem sortimentu výrobky z Asie nenajdeme?
V našem sortimentu najdete výrobky z Asie, protože jsou typy sortimentu, které většinou nelze v Evropě za dostupnou cenu efektivně a kvalitně vyrobit, ale jsou to drobnosti, drobné menší produkty jako jsou trička, košile a polokošile. V našem základním sortimentu ale nenajdete svrchní bundu, kalhoty a nebo kabát vyrobené v zahraničí, vše si vyrábíme my. Sídlíme v Sezimově Ústí, kde máme centrálu a sklady a také pár set metrů od centrály máme i šicí dílnu s dalšími sklady.
A pokud si vyrábíme v Číně nebo v Asii všeobecně, vždy je výroba důsledně kontrolovaná námi. Náš pan ředitel stráví v zahraničí velkou část roku, výrobu si tam pravidelně kontroluje.
Ale aby byla informace úplná, dnes to není jen o Asii, ale také dovážíme látky z jižních států Evropy, v Portugalsku, Španělsku nebo Turecku se dají sehnat přírodní materiály ve formě tkanin nebo pletenin, které většinou odjinud nedovezete a nebo jinde nevyrobíte.
 
Zvědavost mi nedá, omlouvám se, ale opravdu vše si vyrobíte u nás sami? To nemáte v tuzemsku dodavatele některých druhů sortimentu?
Samozřejmě že máme, ale to jsou už jen detaily, je to třeba nějaká specialita. Jsou to logicky takové drobnosti a doplňky jako knoflíky, zdrhovadla, přezky, ale třeba také čepice a ponožky. Zrovna ponožky nelze vyrábět malosériově, na to musíte mít velké pletací stroje, ty opravdu nemáme. Máme vybrané a ověřené kvalitní dodavatele, jsou to jednotky položek sortimentu.
Sami si hlavně rozhodujeme o vývoji, ladí se tu střihy, velikosti, typy šití, vybíráme si materiály, takže vlastně například i ty zmiňované ponožky si vyvineme nebo naplánujeme sami a pak jdeme za výrobcem, který nám je podle našich požadavků vyrobí. A podobný postup je při výběru materiálu, snad nikdy jsme nenakoupili materiál, který někdo odebral už před námi, vždy je to naše barva a naše povrchová úprava. Vývoj produktů probíhá v ČR a nejdůležitější oděvy, což jsou bundy, kalhoty, vesty, kabáty, jsou všechny vyráběny v ČR.

trojice-bundy-HALTOR-VELES-KALMARA-1.jpg
 
Máte modelové řady, letní, zimní kolekce, kolik je modelových řad?
Já tomu říkám hloubka sortimentu. U Bund máme 48 střihů, každý střih je z 6 velikostí, což je skoro 300 provedení, to vše držíme na skladě krát určitý počet kusů - to je pro naši velkoobchodní nabídku, ale i pro operativní zásobování našich firemních maloobchodních prodejen i pro náš e-shop. V prodejnách, máme další spoustu položek, které často ani neprocházejí přes velkoobchod. Na prodejnách pak najdete i starší modely plus modely určené pro širší mysliveckou veřejnost. Náš velkoobchod je primárně pro lesníky.
Takže pokud bych znovu vše vcelku spočítal, jsme možná na číslech 100 střihů bund, 60 typů kalhot plus vedlejší modely, dohromady u kalhot 80 typů, krát 9 velikostí. Ta hloubka sortimentu v tomto segmentu je nejširší na trhu, to si dovolím říct, zároveň je to sortiment dlouhodobě a trvale dostupný. To, co vidíte na eshopu, na prodejnách nebo na výstavách, tak je vše dostupné skladem a jsme schopni do druhého nebo třetího dne zákazníkovi zboží dodat. Nic není nabízené na objednávku, zásobování našich prodejen je v podstatě permanentní podle potřeby.
 
Platí i u zelených oděvů roční kolekce jako je obecně v módě obvyklé, anebo preferujete stálost a dlouhodobost modelů?
Není to ani z důvodu doplňování, ale v "zeleném sortimentu" to nefunguje na bázi ročních modelů, protože my neočekáváme, že zákazník za rok bude chtít novou bundu, vestu, kalhoty, možná ani tu košili. To jsou letité záležitosti a zvyklosti. Naše vize je spíš být šetrný k přírodě, chceme být nadčasoví, udržitelní, my nechceme zákazníka tlačit, že další rok máme nový model, tak ať si bundu vymění. Má si kupovat výrobek, který se mu bude dlouhodobě líbit, vydrží, bude praktický a pohodlný a nepotřebuje ho tedy každoročně obnovit. Nechceme ho přemlouvat novým modelem, ale naopak mu dát vědět, že jeho oblíbenou modelovou řadu stále máme k dispozici, může přijít a obnovit si třeba kalhoty anebo dokoupit si další díly z modelové řady. A pokud bychom už řadu neměli, vždy máme novější variantu, nový střih, ze stejného materiálu, bude se v tom cítit jenom lépe. Chceme k přírodě přistupovat tak, že naše výrobky jsou vždy s větší hodnotou než pro užívání třeba jen na jeden rok.
 
Vy nabízíte převážně oblečení pro chlapy, oni se snáze napasují do velikostí. U žen je víc variant a chtějí víc sezónnost. Chápu, že je to komplikace, ale do myslivosti se dostává stále více žen. Nabízíte jim taky nějaké kolekce a připravujte pro ně něco nového?
Jednoznačně je to pro nás výzva. S dámským sortimentem jsme začali snad již od počátku naší výroby, ale byl skromný z hlediska nabídky, poslední tři roky jsme ale přece jen dámskou nabídku rozšířili. Jsou to modely, které jsou vyvinuté speciálně pro dámy, samozřejmě dámský střih, jinak řešené kapsy, prošívání, doplněk třeba kožíšek. Vždy to ale budou terénní oděvy pro dámy, maximálně nějak ozdobené. Dámy jsou velmi náročné, takže nám trvá déle, než hloubku sortimentu odladíme. Ale pracujeme na tom a brzy se o tom hlavně v našich prodejnách přesvědčíte.
 
Takže se rýsuje pro dámy lepší budoucnost?
Už máme na vzorkovně i dámské modely, třeba tu visí několik druhů dámských bund, máme i dámské myslivecké kalhoty, ať už čistě myslivecké, tak myslivecko-outdorové. Jsou to už moderní střihy, ale bude asi trvat nějakou dobu, než jednak nabídku dámy objeví, a jednak než se přesně trefíme do jejich požadavků a vkusu.
Trochu problém oblečení pro dámy spočívá v tom, že se nám dámské modely už na výstavách do stánků skoro nevejdou, v dámské módě je extrémní nárok na sortiment velikostí a střihů, takže spíše než na výstavách se snažíme ukázat celou dámskou nabídku v našich prodejnách. A tam si také dámy lépe a v klidu vše vyzkouší.

dvojice-bunda-VELES-vesta-VELES-1.jpg
 
Dovolte mi naprosto laický dotaz. Střihy se za dobu třiceti let přece taky mění. Lidé tloustnou, populace se mění, je to znát třeba i v tom, že se střihy za těch třicet let změnily do větších velikostí? Jak často se musí střih měnit a kde získáváte zpětnou vazbu?
Daný střih jedné konkrétní bundy se nemění, ale na základě zpětné vazby další model už bude reflektovat to, co jsme zaznamenali. Prodavačky nám hlásí poznatky, několikrát do roka si děláme šetření, a to i písemné, na konkrétní produkty nebo obecné požadavky. Máme i výstavy, kde jsme jako vedení firmy přítomni, komunikujeme se zákazníkem, oni nám přímo řeknou, jak by jim lépe vyhovovaly kapsy, zapínání, jak jsou spokojeni s materiálem nebo velikostí.
K tomu pracovníci našeho velkoobchodu jezdí po zákaznících z řad lesnických společností, většina lesáků jsou i myslivci, vazba je často i velmi neformální. Ať už přes organizaci nebo přes jednotlivce přinesou starší věci a říkají, že chtějí to samé. Proto se některé osvědčené střihy opakují, ale máme i nové střihy, které reflektují starý střih s novými připomínkami.
Bohužel zpětná vazba nefunguje u nákupů na e-shopu, pár emailů přijde, ale osobní vazba je cennější, proto preferujeme účast na výstavách a vlastní firemní prodejny. 
 
Když jste zmínil e-shop, byla doba covidová, všude nárůst elektronických nákupů. Změnil se poměr nákupů i u vás?
O poměru nelze v posledních minimálně třech letech moc mluvit, byly zavřené prodejny celkem 219 dnů během let 2019 a 2020. Samozřejmě se tak přelily nákupy do e-shopu. Momentálně se nákupy vracejí do prodejen, vyhodnocujeme si klouzavě vždy tři měsíce, je vidět i velký nárůst oproti době před covidem. Vyhodnocujeme i prodané produkty po kategoriích, ale na konečné zhodnocení je ještě čas. Mohu s potěšením konstatovat, že prodej v e-shopu se drží, a přitom roste prodej v prodejnách, to je dobré znamení.
Mohu snad ale zmínit i to, že obvyklá vratkovost zboží na e-shopech v oboru oděvnictví je 40 až 70 % podle druhu e-shopu. My vratkovost samozřejmě také máme - jedná se ale jen o cca. 3 %, jinak je to ale převážně ve smyslu výměny velikostí a není to pro nás tedy zásadní téma. Víme, že zákazník naše některé produkty už má a tudíž si je kupuje opakovaně, nekupuje neznámé nové zboží. A důležité také je, že na e-shopu držíme stejné ceny jako na prodejnách.
 
Jak jste schopni vyhovět extrémním požadavkům?
My používáme české normy na velikosti oděvů, pokud chce zákazník 6XL, umíme mu vyhovět, ale ne v celé šíři sortimentu. Většinu bund máme 3XL, což je už velká velikost, kalhoty máme až do velikosti 64, jsme schopni i krejčovskými úpravami, které lze domluvit, upravit velikost, rozšířit a podobně. Umíme zkrátit nohavice a rukávy, což není pro maloobchod tak zásadní.
 
A co druhý extrém, dětské velikosti?
Na tom chci začít pracovat, přemýšlíme nad kalhotami a mikinou, nechme to ale zatím na nějaký další rozhovor.
 
Jaký za poslední léta nastal vývoj materiálů, membrány, povrchové materiály, úpravy látek…?
Obecně v oděvnictví se nedějí revoluční skoky jako v jiných oborech. My používáme to, co se osvědčilo, naše starší materiály, ale pokoušíme se i o vyvinutí jiných materiálů.
Máme nový materiál CHILAR s kvalitní vodoodpudivou úpravou a je to materiál velmi vhodný pro myslivce. Máme ho nově ve dvou barvách, tmavě zelené a tmavě hnědé, efekt kůže jelenice. Je to materiál, který vývojem prošel z našich starších materiálů, je pěkný na pohled, neulpívá na něm špína, má základní voděvzdornost a ochranu proti ulpívání nečistot. Už máme z tohoto materiálu v nabídce, tedy i ve skladě i ve výrobě nové typy oblečení, mezi myslivci už rezonuje poptávka, odladili jsme asi dobře barvy, které se líbí. Máme ale tyto oděvy v sortimentu zatím jen krátce.
Pak máme druhý typ nového materiálu, který je vhodný pro oděvy určené do teplých dní. Jmenuje se se TRELEX, je čtyřsměrně pružný, forma nylonu s elastanem v trvanlivé odolné podobě. Nylon je polyamid, který se vyznačuje vysokou pevností a odolností v oděru, je vzdušnější, minimálně nasákavý pro vlhkost - když se zapotíte, pot se nenasákne do vlákna, tudíž TRELEX rychle schne a nemačká se. Čtyřsměrná pružnost znamená, že je materiál pružný do všech stran, člověk si sedne, materiál zapruží, rozšíří se kalhoty i přes boky. Je perfektní také svojí stálobarevností. Vydrží tvarově i barevně po mnoho let používání.

bunda-TASPER-kalhot-TEROLAN-2-1.jpg
 
A došlo za poslední roky k ústupu funkčních membrán?
Klima-membrány používáme velice často pro naše bundy a některé kalhoty, obdobné jako před pěti, šesti lety, kdy jsme inovovali parametry. Membrány se ale také běžně laminují na tkaniny, svrchní tkanina nebo i podšívka je přímo speciálně slepena s membránou při zachování voděvzdornosti a větruvzdornosti. Konstrukce oděvu tak je lehčí a můžete nabídnout slušivou lehčí bundu od jara do podzimu a do deště.
Při vývoji membrán se stále více dbá i na ekologii, používá se dnes jiné materiálové složení, určitě membrány neřekly poslední slovo, naopak. Pořád ale platí, že by se oděvy s membránou neměly prát v pračce přípravky s detergenty, musí se použít speciální přípravky nebo alespoň mýdlová voda a ideálně i ruční praní. Došlo v tomto směru k velké edukaci laické veřejnosti i té profesionální. I myslivec, který chce, aby bunda dobře fungovala, musí respektovat zásady ošetření takových oděvů. Zákazníky edukujeme, každá bunda má ošetřovací symboly a ke každé bundě by měl být přiložen základ o údržbě, aby například nedošlo k poškození paropropustnosti bundy. Pozor ale také na to, že některé moderní materiály a umělá vlákna mají specifické vlastnosti co se týče teploty praní a sušení. Poskytují sice větší komfort, ale musíte sledovat štítky na výrobku.
 
Snad už se také mezi myslivce dostalo dostatečné povědomí, jak oděvy vrstvit…
Bývaly doby, kdy všichni chtěli univerzální bundu. Neexistuje univerzální výrobek, univerzální auto taky neexistuje. Myslivec, který chce dělat svůj koníček pohodlně a dlouhodobě by si měl šatník promýšlet. Měl by mít svrchní ochrannou vrstvu třeba i bez zateplení a pod ní střední zateplující vrstvu, na těle první spodní vrstvu. Vnější vrstva ochrání před vnějšími vlivy, kromě zimy, střední vrstva ho zateplí a první vrstva odvede přebytečné teplo, ale i vlhkost od pokožky.
Na naháňky potřebuju něco jiného než na sezení na čekané, aktivity v přírodě jsou různorodé. Univerzál určitě kvalitně nefunguje a když snad ano, pak na úkor váhy a ceny. Já jsem extrémní zastánce vrstvení, protože univerzálnost je daleko vyšší, nehledě na funkčnost a spokojenost uživatele. Každému zájemci rádi poradíme na našich prodejnách, na výstavách, ale i na dotaz zákazníka třeba emailem a také tyto rady ohledně vrstvení jsou na naší webové presentaci i v eshopu.
 
Jak reagujete v sortimentu na stále větší oblibu naháněk a používání oranžových oděvních doplňků?
Nikdy to asi pro nás nebude významná část sortimentu. Máme nějaké doplňky, ať jsou to kloboukové pásky nebo pásky na rukávy, máme i oranžové šály a vestu a bundu z fleece - je to střední vrstva, která může fungovat jaro, léto, podzim. Ale asi nikdy neuděláme oranžovou bundu jen na naháňky.
A také vůbec neplánujeme vyrábět nějaké výrazně barevné bundy a kalhoty nebo tyto oděvy v maskovaném provedení pro používání v myslivosti. Barevné oděvy jsou vhodné pro turistiku do hor nebo pro sport. My zůstaneme věrni našich "přírodním" odstínům oblečení, které jsou inspirovány přírodou.

Zpracování dat...