Na úrovni Evropské unie vzniká nový, přímo závazný, předpis, který má být zaměřený na welfare-pohodu psů a koček. Na první pohled zdánlivě rozumný, a hlavně líbivý, předpis údajně zaměřený na pohodu zvířat v sobě ale skrývá celou řadu nerozumných ustanovení. Pokud by se měla jednotlivě rozebírat, vznikl by z toho velmi obsažný materiál, který by popřel prvopočáteční líbivost a rozumnost. V následujícím textu se pokusíme obecně zmínit to, co se jeví nejproblematičtější.
1) Některá navrhovaná ustanovení narážejí na v ČR platnou legislativu. To se například týká zařazení „domácností“ do návrhu nařízení. Ve vnitrostátních předpisech ČR je obydlí nedotknutelné a nelze do něj bez výjimečných důvodů vstoupit bez souhlasu obyvatele. Běžná veterinární kontrola výjimečným případem není a veterinární dozor není oprávněn vstoupit do obydlí, jehož součástí je chovatelské zařízení, za účelem jeho kontroly bez souhlasu majitele. Majitel je pouze povinen zvíře v případě kontroly ukázat.
2) Předpis počítá s hlášením úřadu či se schvalováním chovatelských zařízení, a to i v případě minimálního počtu vrhů jednotlivého chovatele. To by v praxi znamenalo velký nárůst sledovaných údajů, které bude třeba kontrolovat a zpracovávat a tím navýšení působnosti i nákladů státního veterinárního dozoru.
3) Lze očekávat, že nařízení bude mít dopady na státní rozpočet, které budou směřovat zejména do činnosti dozorového orgánu (Státní veterinární správa). Vzrostou i finanční nároky související např. se vznikem a úpravou IT systémů, navýšením personálních kapacit apod. Problematická může být také nutná úprava národní legislativy, úprava národních IT systémů, nastavení nových kontrolních postupů nebo školení. Nedá se očekávat finanční pokrytí z EU zdrojů.
4) Z praktického hlediska se nařízení bude týkat dohledatelných a kontrolovatelných chovů, tedy chovů psů s průkazem původu. Nařízení tedy dopadne zřejmě pouze na chovatele, kteří již dnes podléhají celé řadě předpisů a u kterých je přestupek proti welfare psů věcí ojedinělou. Tak zvaná „šedá zóna“ je obtížně dohledatelná a kontrolovatelná, vesměs se jedná o neevidované chovatele, o jejichž počtu a způsobu chovu nemá nikdo přehled.
5) Snaha omezit nebo přímo zakázat chov plemen s přehnanými exteriérovými znaky bude kontraproduktivní. Představa, že se lidem přestanou tito psi líbit, a že přestanou mít zájem si je pořizovat, je zcela mylná. U těchto plemen není pro mnoho lidí stěžejní pouze jejich vzhled, ale i povaha, která je pro mnoho majitelů chovatelů velmi významným aspektem, pro který plemeno volí. Zákaz by opět měl dopad jen na chovatele psů s průkazem původu. Chov by se přesunul do nekontrolovaných chovů, vedených bez aspektu na zdraví a welfare zvířat. V současné době má většina chovatelských klubů tak zvaný „ozdravný program“, který je postaven na odborném přístupu a jehož snahou je omezit výskyt nemocných nebo jinak postižených psů. Uplatňovat ozdravný program u chovatelů psů bez průkazu původu nebo v množírnách je neproveditelné.
6) Některá navrhovaná ustanovení jsou velmi obecná, neurčitá (včetně zmocňovacích ustanovení), což s sebou nese velká rizika, co do právní jistoty jejich dodržování ze strany všech zúčastněných osob (chovatelů, úřadů atd.)
7) Česká republika má dobře zpracované právní předpisy v oblasti ochrany zvířat, ať již se jedná o zákon na ochranu zvířat proti týrání a vyhlášku č. 384/2021 Sb. o ochraně psů a koček při chovu za účelem rozmnožování, v platném znění. Ve vyhlášce jsou zakotveny všechny nezbytně nutné požadavky.
8) Problematikou nařízení se zabývala Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR a je podle Usnesení č. 282 Výboru pro evropské záležitosti ze 40. schůze uskutečněné dne 14. února 2024 toho názoru, že některá ustanovení návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o dobrých životních podmínkách psů a koček a jejich sledovatelnosti (kód Rady 16406/23, KOM(2023) 769 v konečném znění) nemají přímý dopad na vnitřní trh v takové míře, aby muselo docházet ke sjednocení podmínek na unijní úrovni (zejména pokud se jedná o úpravu krmení, konkrétních podmínek ustájení jako je teplota, osvětlení), návrh je tedy v rozporu s principem subsidiarity, a přijímá k němu na základě čl. 6 Protokolu č. 2 o používání zásad subsidiarity a proporcionality odůvodněné stanovisko.
Věříme, že naše námitky vůči navrhovanému novému předpisu EU budou zohledněny. Velmi rádi bychom se zúčastnili schůzek, jednání, uplatnili své připomínky atd. ve věci tohoto nařízení a vůbec jakékoliv záležitosti související s touto problematikou, a to ku prospěchu zdraví a welfare psů.
MVDr. Lubomír ŠIROKÝ
předseda Českomoravské kynologické unie