ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Září / 2024

Kurz a aktivity pro vedoucí mysliveckých a přírodovědných kroužků

Myslivost 9/2024, str. 130  Jarmila Vaníčková
Jednou z letošních akcí v rámci činnosti nového Klubu mladí myslivci a ve spolupráci se Střední lesnickou školou Hranice, je organizování 14. ročníku Kurzu pro vedoucí mysliveckých a přírodovědných kroužků. Kurz se koná v areálu SLŠ Hranice, která má akreditaci od Ministerstva zemědělství k udělování certifikátu lesního pedagoga po absolvování kurzu pro zaměstnance LČR a pro členy ČMMJ se zájmem o práci s mládeží, což je tzv. myslivecká pedagogika zakončena certifikátem po absolvování kurzu.
Jedná se o environmentální vzdělávací kurz, který je určen výhradně členům ČMMJ nebo členům Klubu mladí myslivci a je založen na smyslovém vnímání přírody, především lesa a jeho obyvatel. Druhou podmínkou je aktivní a soustavná práce s dětmi a mládeží.
Účastníci kurzu získají základy ze sociologie, psychologie a pedagogiky. Seznámí se s množstvím užitečných her a pohybových aktivit.

2012-2-1.jpg

Letošní termín kurzu byl tentokrát posunut od čtvrtka 22.8. do neděle 25. 8. 2024. Snažili jsme se tak vyjít vstříc všem zájemcům, aby ušetřili dovolenou a kurz je zatížil co nejméně, bohužel ale pro čtenáře Myslivosti je to již informace o akci proběhlé.
Ačkoli veřejnost není zcela nakloněna myslivosti, stále máme velký počet zájemců o tento životní styl a koníček. Vztah k myslivosti se odvíjí od rodinného zázemí, přátel, míst, kde děti vyrůstají a také od vlivu autorit. Proto začaly vznikat kroužky a soutěže, které se na myslivost zaměřily. Díky tomu máme velkou tradici i zkušenosti v práci s mládeží.
Naše soutěž Zlatá srnčí trofej patří k nejstarším soustavně organizovaným soutěžím v České republice. Nejen proto i nadále musíme vytvářet podmínky pro vedoucí, kteří jsou základem činnosti práce s dětmi a mládeží. Připravovat kvalitní materiály pro všechny věkové kategorie, školení pro vedoucí.
Kroužky mají často možnost využívat zázemí škol, mysliveckých spolků i OMS, i toho je potřeba využít při přípravě učebních pomůcek. Pokud ČMMJ a potažmo OMS bude vytvářet dobré zázemí pro práci s dětmi a aktivně podporovat ty, kteří se práci s dětmi a mládeží věnují, nemusíme se bát, že nebudeme mít další nástupce pro výkon práva myslivosti.
Kroužek je spojován s čistě zájmovou činností, to znamená, že má zaměření na konkrétní zájem o určitou oblast lidské činnosti. Vznik mysliveckého kroužku je podmíněn především zájmem dětí, které se chtějí seznámit se základními znalostmi pobytu v přírodě, mysliveckými tradicemi, zákonitostmi, bezpečností, péči a ochranou. Přírodovědné kroužky jsou součástí mimoškolní výchovy dětí a mládeže, a proto je jejich činnost přizpůsobena průběhu školního roku. Činnost kroužků je organizována ve spolupráci domů dětí a mládeže, základních škol, místních mysliveckých spolků, ale i zapálených jednotlivců.

IMG_6273-1.jpg

Hry v terénu vycházejí vstříc přirozené touze dětí po pohybu. Pohybové hry slouží k odreagování a vnášejí vítanou rytmizaci do vycházky. Současně mohou být touto hravou formou zprostředkovány i informace. Hra často dokáže věcný obsah znázornit nebo se stane inspirací pro následující rozhovor (například o zvířatech, které ve hře vystupují).
Určitý charakter soutěživosti a napětí může zvýšit zážitek. Hlavní je však radost ze hry a ne otázka, kdo vyhraje a kdo prohraje. Soutěživost a hravost je nedílnou součástí každého z nás, a to bez rozdílu věku. Podporou této přirozenosti docílíme většího prožitku.

DSCN8976-1.jpg

Z vlastní zkušenosti vím, že pro podnětný pobyt v přírodě je potřeba čas, a to hodně času. Proto je potřeba plánovat, připravovat i termínovat. Nastavit systém, pravidla a řád. Vše směřuje k tomu, co působí dětem i nám radost. Jistě to bude hra a pohyb, protože děti překypují energií a potřebují se vyřádit.
Dětem dělá radost, když si mohou něco postavit samy, takže naplánujeme výrobu a stavění. Děti se také rády dozvídají něco o přírodě, o místu, kde právě jsou, s chutí něco objevují, která zvířata kde žijí, jaké rostliny kde rostou, a to vše tak, abychom je k tomu nemuseli nutit, aby se novým poznáváním bavily, získávaly praktické zkušenosti a samy zkoumaly. Stávají se z nich malí přírodovědci, kteří rozhodnuti s velkým elánem probádat zázraky přírody díky pokusům a poznáním.
Pobyt v přírodě můžeme plánovat s malými i velkými dětmi. Ale rozdíly vyplývají z různé roční doby nebo počasí, vlastně spočívají v povaze věcí: v zimě nebo silném dešti se na louce vyskytuje málo hmyzu a motýlů, dělat mandaly, když padají kroupy, také každý nedokáže. V létě na sluníčku jde dělat mnohé, co by v zimě nebo v blátě nebylo možné nebo by nás to moc netěšilo. Počasí by nás v aktivitách v přírodě nemělo odradit, pouze nevhodné oblečení ovlivní náš pobyt. To vše nabízí lesní a myslivecká pedagogika.

P8170713-1.jpg

Před 14 lety se tehdejší Kulturně-propagační komise ĆMMJ sešla na svém pravidelném výjezdním zasedání při slavnostnímu zakončení Národního finále Zlaté srnčí trofeje na Lopeníku. Po hodnocení soutěže, práce s mládeží, připomínkách a vznesených nápadů, vzešla myšlenka vytvořit jednotný vzdělávací systém pro potřeby ĆMMJ, pro naše kroužky a vlastně nabídku všem, kteří chtějí pracovat s dětmi, ale neví jak.
První školou, která lesní pedagogiku začínala vytvářet v ČR byla právě SLŠ v Hranicích. Oslovili jsme jejich odborníky a nabídka kurzu byla na světě. Dodnes prošlo kurzem již více než 300 vedoucích. Každá skupina pak i po kurzu pokračovala ve vzájemné spolupráci, setkávání a vyměňování zkušeností a nápadů.
Proto se nový Klub mladí myslivci stává nedílnou součástí společných aktivit, měl by nejen absolventy kurzu stmelovat, ale také metodicky vést a nabízet možnosti vzdělávání.
Text a snímky Mgr. Jarmila VANÍČKOVÁ
a Ing. Jaroslav VANÍČEK
 
Začátek nového školního roku a kroužky pro děti
 
Nový školní rok je tady a s ním přicházejí možnosti pro rozvoj a zábavu dětí mimo školní lavice. Jeden z nejlepších způsobů, jak propojit vzdělání s radostí a zájmem dětí, je účast na kroužcích. 
Mít ve školním věku kroužek, to se někdy může zdát jako povinnost. Kroužky jsou opravdu rozmanité, ať už se jedná o kroužky umělecké, jako je keramika, malování, zpěv či hra na hudební nástroje, dramatický kroužek; zájmové kroužky, např. zaměřené na přírodu a chovatelství, práci s počítačem a moderními technologiemi, či kroužky vzdělávací a zejména jazykové.
Pokud nevíte, jaká je nabídka ve vašem městě, zkuste se podívat v základní škole na nástěnku, zeptat v Domě dětí a mládeže či v Sokole. Zeptejte se kamarádů svých dětí či jejich rodičů, s čím jsou spokojení. Aktuální nabídky najdete na sociálních sítích. Pokud hledáte konkrétní kroužek, podívejte se na internet, často vám výsledky vyhledávání nabídnou aktivity ve vašem okolí, o nichž jste ani netušili.
Kroužky mají dva aspekty, jedním je rozvoj dítěte, dalším pak smysluplná naplň volného času, která může dítě ochránit před tzv. společensky patologickými jevy. Dítě, které má oblíbenou aktivitu, na kterou pravidelně dochází a může si tam najít kamarády, nebude tolik inklinovat ke trávení svého času s partou někde na ulici či v obchodních centrech, kde dochází rovněž k trestné činnosti a užívání návykových látek. Kroužek také může být řešením času, kdy dítěti již skončila škola, ale rodič je ještě v práci.
To vše nabízejí přírodovědné kroužky, mezi něž patří také kroužky myslivecké anebo kroužky mladých ochránců přírody a myslivosti. Své kroužky mají také okresní a dokonce i u některých soukromých podnikatelských subjektů. Jsou okresy, které mají 5 – 12 kroužků, Každý okresní myslivecký spolek by měl mít pod svou záštitou alespoň jeden myslivecký kroužek, ale měl by mít také povědomí a kontakt na další myslivecké a přírodovědné kroužky v okrese, i na ty, které nejsou organizované pod OMS.
Proto nabízíme členství v Klubu mladí myslivci všem vedoucím, organizovaným i neorganizovaným pod OMS, protože máme všichni jeden cíl, pracovat s mysliveckou mládeží jako s naší budoucností ať jste členem ČMMJ či ne.
Nejdůležitějšími dny v roce asi pro všechny děti jsou školní prázdniny a státní svátky, tedy dny, kdy nemusí do školy. Proto si vypíšeme všechny dny volna, které platí pro základní školy, střední školy, základní umělecké školy a konzervatoře, které vás čekají ve školním roce 2024/2025.
Organizace školního roku 2024/2025:
  • zahájení: pondělí 2. září 2024
  • vysvědčení za 1. pololetí: čtvrtek 30. ledna 2025
  • konec 2. pololetí: pondělí 30. června 2025
  • zahájení dalšího školního roku: pondělí 1. září 2025
Prázdniny a svátky v rámci školního roku:
  • Den české státnosti: sobota 28. září 2024
  • Podzimní prázdniny: úterý 29. října a středa 30. října 2024
  • Den vzniku samostatného československého státu: pondělí 28. října 2024
  • Den boje za svobodu a demokracii: neděle 17. listopadu 2024
  • Vánoční prázdniny: pondělí 23. prosince 2024 až neděle 5. ledna 2025
  • Pololetní prázdniny: pátek 31. ledna 2025
  • Jarní prázdniny: je třeba sledovat podle jednotlivých okresů
  • Velikonoční prázdniny: čtvrtek 17. dubna 2025
  • Velký pátek: pátek 18. dubna 2025
  • Velikonoční pondělí: pondělí 21. dubna 2025
  • Svátek práce: čtvrtek 1. května 2025
  • Den vítězství: čtvrtek 8. května 2025
  • Hlavní letní prázdniny: úterý 1. července 2025 až neděle 31. srpna 2025
V novém školním roce přejeme všem jen samou pohodu, hodně radosti ze setkávání s přáteli a také úspěšný a ničím nenarušený školní rok.
Mgr. Jarmila VANÍČKOVÁ,
členka Rady KMM

Zpracování dat...