ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Aktuality

Odešel král pohybovek a nečasu

| Diskuzní fórum
Odešel král pohybovek a nečasu
Jeden z našich předních uměleckých fotografů přírody a zvěře konce dvacátého a první čtvrtiny jednadvacátého století, lesník a myslivec Lesního závodu Hanušovice Antonín ŘÍHA, odešel po dlouhé, těžké nemoci na svatohubertskou věčnost v sobotu jednatřicátého srpna ve věku nedožitých sedmdesáti osmi let v Bohdíkově na Šumpersku.

 
Po celý život patřil k těm lidem, kteří největší hodnotu lidského bytí spatřovali v nejniternějších krásách přírody, v její prosté a přitom tolik bohaté každodennosti. Detaily jejího pozorování ho natolik vzrušovaly a inspirovaly, že již v mládí zatoužil zachycovat je na fotografický materiál, aby se o ně mohl podělit se svými blízkými, přáteli a později prostřednictvím médií i se čtenáři mysliveckých a přírodovědných časopisů a návštěvníky výstav jeho snímků.
Jeden z našich předních uměleckých fotografů přírody a zvěře konce dvacátého a první čtvrtiny jednadvacátého století, lesník a myslivec Lesního závodu Hanušovice Antonín ŘÍHA, odešel po dlouhé, těžké nemoci na svatohubertskou věčnost v sobotu jednatřicátého srpna ve věku nedožitých sedmdesáti osmi let v Bohdíkově na Šumpersku.

f_riha_antonin_1945_0001-smutecni.jpg
 
Narodil se v hrubojesenické Branné třináctého října 1946, na dohled od bájného Keprníku a Červenohorského sedla. Pradědovy hory mu učarovaly a staly se jeho celoživotní lidskou i tvůrčí inspirací. Už v mládí poznal, že jejich blízké poznání mu bude dodávat sílu a naději ve chvílích nepohody a naopak, že mu bude důvěrným přítelem ve chvílích nalézání umělecké jiskry a žáru.
Když jsem se s ním setkal v roce 2011 poprvé, při vernisáži jeho snímků v Galerii Kafe Krňávkovi v Rovensku, vyprávěl mi o svých fotografických začátcích. Tenkrát mu bylo čtrnáct a k focení ho přivedl jeho bratranec. Na „slavnou“ fotku si však ještě musel nějaký ten pátek počkat.
Vznikla až v roce 1974, byla černobílá a jmenovala se Štvanice, byla z nátlačky. Pes hnal divočáka před sebou, typická „pohybovka“ s rozmazaným pozadím a ostrým dějem, ozdobila výstavní síně ve Washingtonu, Japonsku, Dánsku a Německu. Odjakživa měl v oblibě pohybové věci, dynamiku v přírodě, výraz, atmosféru, pozadí a byly to právě „pohybovky“, které ho později proslavily a přivedly do řad našich předních fotografů přírody.
Vždy zdůrazňoval, že skloubit profesi lesníka s fotografickým koníčkem a s rodinným životem nelze bez podpory manželky, rodiny a početných přátel. Když dostal avizo, z Lužických hor, Beskyd, jižní Moravy, Slovenska, Šumavy, nebo od bratra z Nového Boru, že se objevilo „to jeho zvíře“, jelen, daněk, medvěd, vlk, ptáci, odložil, co měl doma zrovna na práci, sedl do auta a jel fotit. Miloval tyto vzrušené okamžiky.
Postupně se vypracoval mezi naši absolutní fotografickou špičku. Přátelil se s legendárním Slávou Štochlem. Na Ramzovském sedle nám kdysi u stolu s profesorem Hromasem prozradil, co přes objektiv upřednostňuje. Jeho srdeční záležitostí byla fotografie černobílá, byť hodně fotil barvu. Z oblíbenců přes objektiv to byli jeleni, daňci, medvědi, ale také jezevci. Mimochodem já jsem si z jeho fotografií nejvíce oblíbil „Pádícího jezevce“, který dlouho zdobil moji pracovnu. Z ročních období preferoval nejvíce zimu. Rád fotil v protisvětle. Vzrušovala ho skorá rána a podvečery s nízkým světlem. Měl rád sněžení, déšť, nečas. Byl mistrem snímání přírody v jakémkoliv nečase.
Nečas ho zastihl i krátce před odchodem do důchodu, když ho v zasněženém březnovém lese, mimo dosah mobilu a civilizace přepadl infarkt. Dvě hodiny mu vzdoroval, než se dostal k autu a pro pomoc. To nebyl nečas, který by ho inspiroval, ale i v něm našel poučení, aby si více vážil zdraví a přijal životní filozofii, že by se člověk měl umět radovat. Ze všeho. Nečekat, že v budoucnu přijde něco, co bude to pravé, protože je možné, že to pravé přichází právě teď a v budoucnu nic krásnějšího už nepřijde.
Nasnímal ještě spousty úžasných snímků, které publikoval jako v četných monografiích, kalendářích, mysliveckých časopisech a pohlednicových souborech. Zúčastnil se mnoha národních fotografických výstav, na nichž získal půl stovky prestižních cen. Nejvíce v soutěži Czech Press Photo, v kategorii příroda. Dvě desítky cen pak získal na výstavách mezinárodních. V roce 1990 byl spoluzakladatelem Klubu fotografů přírody Českomoravské jednoty a spolupracovníkem televize. V roce 2001 obdržel Uměleckou cenu ČMMJ.
Oldřich KOUDELKA

antonin-riha-utek-1013703.jpeg

 
 
Zemřel fotograf přírody Antonín Říha
 
Dne 31.srpna 2024 po dlouhé nemoci dotlouklo srdce našeho kamaráda, fotografa přírody, Antonína Říhy. Jeho jméno patří mezi významné osobnosti umělců, kteří svůj život zasvětili dokumentaci a propagaci české přírody.   
Narodil se roku 1946 v Branné. Vystudoval Střední lesnickou školu v Hranicích a celý profesní život působil v lesním hospodářství. Jeho celoživotní láskou byla fotografie především s přírodní tématikou. Jeho fotografie byly vystaveny na 40 autorských výstavách, v národních soutěžích získal více než 50 cen a 18 cen v mezinárodních soutěžích. Fotografie Antonína Říhy jsou zastoupeny ve 30 knihách o přírodě, v mysliveckých kalendářích, ve sbírkách Svazu českých fotografů a v soukromých sbírkách.
Za svou fotografickou činnost získal v roce 2001 Uměleckou cenu ČMMJ a v roce 2009 mu byl udělen titul ASČF (autor svazu českých fotografů) a v roce 2010 udělen titul Mistr Svazu českých fotografů.
Byl členem SČF, členem Klubu fotografů přírody při Českomoravské myslivecké jednotě a členem Jesenického klubu.
Odešel velký fotograf, náš kolega a kamarád.

Čest jeho památce.
 Klub fotografů přírody při ČMMJ
 

Časopis Myslivost - Aktuální číslo

Zpracování dat...